이 연구는 지역에서 교육지원을 위해 결성하여 성장해온 네트워크 사례를 드러내 보여줌으로써 현장에서 구축되어가는 교육지원 네트워크의 실제를 이해할 수 있는 설명방식을 제공하고, 실천영역에서 참조할 수 있는 모델과 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위해 교육복지투자우선지역 지원사업을 실시하고 있는 서울의 노원 지역에서 진행해온 네트워크 형성과정을 중심으로 질적 사례연구를 수행하였다. 연구결과, 네트워크는 형성과정에서 구조적으로 1) 핵심 인력 중심의 협의체, 2) 파트너십, 3) 공동사업 네트워크, 4) 구조화된 네트워크, 5) 자생적 네트워크 등의 형태로 발전해간다. 네트워크 형성과정에서는 연쇄적인 친분관계의 자원 연결, 단순 참여로 시작된 전적인 공유, 끝없는 다각도의 접촉, 호혜적 역할분담, 사업 대상에 대한 공동탐구, 의사결정 권한 확보, 감동의 감염을 통한 자발성 강화 등의 특징이 도출되었다. 평생교육의 견지에서 지역의 교육네트워크 발현과 성장과정을 들여다보는 작업은, 네트워크로 접근하는 앎의 방식을 제공한다는 점, 하나의 평생교육지원체제 모형을 보여준다는 점, 그리고 네트워크 참여 주체가 삶의 주체이면서 동시에 공동체 구성원으로 성장하는 과정을 보여준다는 점에서 의미가 있다.Recently network-based educational support system is focused when we want to develop equal educational opportunity for the socially marginalities. Agreed on the importance and need for this kind of system, this study aims to show and explain both the scheme and the process of it by stages. In this article we use qualitative data from a field of ‘Eduzone programme’. As a result of this study, we can draw 5 stages and some characteristics within. On the development process of network-based education system, there are 5 stages, which are 1) committee organized by leaders, 2) partnership relation, 3) joint programme network, 4) systemized network, 5) self-evolution network.There are also some characteristics drawn from the development process, which are 1) connections of connected resources, 2) simple networking to full participation, 3) diversified contact channels, 4) reciprocally shared roles, 5) co-research on the students, 6) being empowered to make decisions, 7) inspired spontaneity by communicated impression. In conclusion, the significance of this study is, in the perspective of lifelong education, 1) to propose a new way of knowing, 2) to show a model of lifelong education support system, and 3) to show one's growing not only as a self-leader but also as a member of a community.