이 연구는 자폐성 장애아동의 읽기이해 능력을 향상시키기 위해 사용된 연구 방법, 교수 방법, 교수 목적을 고찰해 봄으로써 자폐성 장애아동의 읽기이해 교수에 관한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 자폐성 장애아동의 읽기이해 결함에 가장 많이 영향을 미치는 것은 구어와 어휘로 나타났다. 따라서 단서가 없는 구문 맥락에서 의미를 이해하는 것이 어려운 자폐성 장애아동에게 새로운 어휘(단어)를 습득시키기 위해서는 지칭 상황에서 단어명명을 하는 것이 효과적이다. 또한, 자폐성 장애아동의 읽기이해 교수 방법은 우연교수, 또래교수 활동, 언어기술 향상 프로그램, 컴퓨터 보조학습, 배경지식 활용, 학습자료 변형, 시각적 단서를 수정한 직접교수가 사용되었다. 교수 목적을 학업중심과 기능중심으로 살펴본 결과 학업중심의 읽기이해 연구는 문장중심으로 이루어졌으며, 기능중심 연구는 매우 적었다. 이를 다시 단어 읽기이해와 문장 읽기이해로 나누어 살펴본 결과 학업중심 단어 읽기이해 연구는 컴퓨터 공학을 기반으로 한 연구가 주를 이루었고, 학업중심 문장 읽기이해 연구는 협동학습, 이야기 구조, 질문 응답, 다중전략 수업으로 나타났다. 한편, 기능중심 단어 읽기이해 연구는 직접교수와 우연교수 방법을 주로 사용하였고, 기능중심 문장 읽기이해 연구는 연상 및 부호화 방법이 사용되었다. 선행연구 고찰을 통하여 자폐성 장애아동의 읽기이해 결함에는 구어기술이 관련되어 있음을 알 수 있었으며, 최근 들어 회상 및 추론에 관한 연구가 이루어지고 있었다. 또한 시각적 제시 체계를 통해서 자폐성 장애아동이 문맥상황을 가장 잘 이해할 수 있는 것으로 나타났다.The aim of this study is to provide fundamental teaching materials for the autistic disordered students who have difficulty in understanding reading materials by examining the research methods, teaching methodologies, and teaching objectives used to improve the reading comprehension of students with autistic disorders. It is hard for students with autistic disorders to guess the meaning of the context where no clue is presented because it is colloquial expression and words that influence most the students' ability of understanding the context. So, it is effective to use word naming in introducing new words in the circumstance of labeling. Various teaching methods such as incidental instruction, peer teaching activities, language improving programs, computer-aided learning, background knowledge teaching, teaching material modification, and visual clue modification have been applied to teach the students. Teaching methodology can be put into two categories; academic centered approach and function centered approach. Both approaches focus on word and sentence level, but the latter has not been throughly studied yet. In the area of academic centered approach, IT technology has been well adopted in the research of word-level reading, and such techniques as cooperative learning, story structure, question answering, and multiple strategy instruction have been used in the research of sentence-level reading. In the case of function centered approach the research of word-level reading has been done with the direct instruction, and the method of incidental instruction, and encoding have been adopted in the research of sentence-level reading. The previous studies we have looked into suggests that the ability of reading comprehension of students with autistic disorders is related to the speech skill, and the current studies are related to the recollection and inference. It is important to provide the students with visual presentation for them to understand the meaning of the context.