현재 굿판이 이루어지고 있는 전남지역의 씻김굿은 민가의 굿으로 뿐만 아니라 공연 굿으로 연희되고 있어 굿거리에서 무속복식은 중요한 의미를 지닌다. 전남지역 씻김굿에서 무녀가 착용하는 무복은 단순하지만, 씻김굿에서도 무녀는 전통복식을 착용하여 무복으로 역할을 충분히 수행할 뿐만 아니라 굿을 진행하는 동안 사용되는 무구로 전통복식이 사용되고 있다. 따라서 전남지역 씻김굿에 나타난 무속복식에 관한 연구는 전통복식이 하나의 문화적 상징으로서 역할을 수행하고 있는 종교복식과 상징적의미를 지니는 무구로서 접근해보았다.
송순단 무녀의 저승혼사굿, 박병천 일가의 진도씻김굿, 이장단 무녀의 화순 방리 씻김굿을 통해 나타난 무속복식의 구성과 종류는 굿판의 상황과 특수성에 따라 복식의 구성과 형태, 치수 등에 다소의 차이는 있었다. 하지만, 전남지역 무속복식이 갖는 특성은 무녀가 착용하는 복식으로서 종교적 기능뿐만 아니라 전통복식을 굿의 과정 중에 도구로 사용하였다. 이러한 전통복식은 무구로써 망자를 형상화하거나 무속복식이 지니는 함축적인 의미를 가시적으로 표현하는 상징화라는 독특한 상징체계를 보여주었다.Ho-nam area's Sitgim-gut which is on the ritual now, has been displayed as entertainment gut as well as ordinary people's gut. This implies significance of shaman's costume. The costume which a shaman wears is simple. A shaman wears traditional costume style. This traditional style means not only as costume for gut but also as Mugu.
This study will access the costume by a religious symbol and by emblematic Mugu. There are some differences in shaman's costume patterns, measurements, styles according to the gut's situation stories and features regarding the marriage gut for dead people by Sun-dan Song Shaman, Jin-do Sitgim-gut by Beong-cheon Park, Haw-sun Bang-li sitgim-gut by Jang-dan Lee. However Ho-nam area's gut costume shows universality as religious function and a unique symbolic system as costume which conveys tangible meaning such as Mugu, which embodies the dead.