시간의 흐름(연령 혹은 학년)에 따른 학생의 성장을 측정하는 것은 사회과학의 중요한 관심 영
역으로 다루어졌으며, 측정이론에서 학생의 변화/성장을 측정하는 방법으로 주로 수직 척도가 활용
되어져 왔다. 이 논문의 목적은 교육/심리 분야에서 다양하게 활용되는 수직 척도점수를 이용한 학
년 간 비교의 타당성을 검증하는 데 있다. 구체적으로 2008년 초등학생용 ICT 리터러시 검사에서
개발된 수직 척도점수의 의미를 분석하기 위하여 단계 간, 학년 간 측정모형의 동등성을 다집단 구
조방정식모형을 이용하여 검증하였다. 측정모형의 비교 결과, 단계 간 검사의 일차원성이라는 요인
구조 동등성은 만족되었으나, 잠재요인이 각 관찰점수(능력영역)에 영향을 미치는 정도(요인부하
량)는 검사 단계에 따라 다르게 나타났다. 이는 수직 척도점수가 제공하는 성장 정보가 단계, 학년
에 따라 차별적이며, 결국 측정모형의 동등성 정도에 따라 수직 척도점수의 활용 수준이 제한되어
야함을 의미한다. 또한 학생의 성장/변화를 보다 구체적이고 일관되게 확인하기 위해서는 일반적으
로 활용되는 단일 총점 보다는 현실의 다차원성을 반영하는 다양한 하위영역 점수를 활용할 필요가
있음이 제안되었다.Measuring students' growth and change has been an important issue in
educational research and usually vertical scaling is a way to assess students'
growth. The purpose of this study was to evaluate validity of multiple grades
comparison using vertical scales of ICT Literacy Tests for elementary students
developed in 2008. Multi-group structural equation models were used in order to
assess equivalence of measurement models across two test forms and four grades.
As a result, equivalent factor structure was confirmed but factor loadings varied
across test forms. It meant that the meaning of vertically scaled scores might not
be consistent when students in different grades were compared. So, it would be
better to generate multiple sub-scores reflecting multidimensionality of ability areas
rather than to use a single total score, even when vertical scales were used to
evaluate students' growth. Suggestions for further studies on vertical scaling were
also provided.