연구는 혼합폐기물, 음식물쓰레기 또는 재활용품을 수거하는 대행업체의 적정영업규모를 수거
비용에 기초하여 평가하고자 서울시를 사례로 하여 수행되었다. 수거비용의 변화가 둔화되는 시작점을
기준으로 생활폐기물의 적정수거량을 분석한 결과 혼합폐기물, 음식물쓰레기, 재활용품을 별도의 업체에
서 수거하는 경우 적정수거량은 각각 월 1,600톤, 1,250톤, 1,000톤이다. 일정구역에서 발생하는 혼합폐기
물, 음식물쓰레기, 재활용품을 하나의 업체가 수거하는 것(구역전담수거)이 종류별로 별도의 업체가 수거
하는 것보다 경제적이며, 이 경우의 적정수거량은 월 2,400톤이고, 책임수거가 가능하다는 장점이 인정된
다. 수거비용에서 인건비의 비중이 55~63%로 높고 균일하여 양자의 밀접한 관련성이 ‘인력 수(미화원,
운전원)=월 수거비용 ÷ 5,000,000'으로 표현되고, 구역전담수거에서 수거업체의 적정인력 수는 50인 정도
이다.This study aims to analysis optimum business size of solid waste haulers which are,
under contract with local governments, in charge of collecting municipal waste such as mixed waste,
food waste or recycle materials. The research, a case study, is restricted to Seoul and unit collection
costs are used as a reference parameter. In the condition of a hauler collecting just a type of waste,
different optimum business sizes are estimated by 1,600 ton per a month for mixed waste, 1,250
ton for food waste and 1,000 ton for recycle materials respectively. Waste amount of 2,400 ton in
a month turns out to be efficient quantity to collect 3 types of waste by a hauler. Monthly collection
costs have high correlation with number of collectors including vehicle drivers and it can be described
the equation ‘number of collectors =Monthly collection cost ÷ 5,000,000 won in Korean money unit’.
From the equation, it was available to read that a collection company of 50 crews is an optimum
business size in the perspective of labor requirement.