본 연구의 목적은 유아의 언어수준을 평가할 수 있는 평가도구 개발을 위한 탐색을 하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위해 유아의 언어발달 및 언어교육에 관련한 문헌 및 선행연구의 고찰을 통하여 유아언어 관련 연구에서 사용된 기존의 언어평가도구들을 분석하였고, 분석한 내용을 기초로 향후 개발되어질 유아언어평가도구의 평가목적, 하위영역 및 평가내용, 평가방법 등 고려되어야 할 점을 논의하였다. 논의의 결과 개발되어야 할 유아언어평가도구는 유아언어교육과 연계 가능한 교육과정 기반의 형태로 제작되어야 할 필요성이 제기되었다.The purpose of this study is to review and analyse several language test and language assessment instrument for young children.
On the basis of language test and assessment instrument analysis, the study also examined the variables to be considered in the assessment instrument of language ability for young children.
Suggestions for constructing a new language assessment instrument are summarized as follows: First, new language assessment instrument should be connected language curriculum for young children. Second, the assessment domain of new language assessment instrument should be considered the system of language curriculum for young children. Third, new language assessment instrument should be considered characteristics of young children and be used easily for young children teachers.