본 연구에서는 국내 최대 리조트에서 활용되었던 유명스타 모델을 이용한 광고가 활성화 되는 시점을 고려하여 광고태도, 구매의도, 브랜드 태도간의 영향관계를 규명하여 스타마케팅에 대한 재점검 및 방안을 제시하는데 그 의의를 둔다.
이와 관련하여 대명 비발디파크가 이효리를 등장시킨 광고를 통해 스타마케팅을 실시한 것에 대한 구매자들의 인식을 알아보았으며, 회귀분석을 통해 서로 간의 영향력을 살펴보았다. 본 연구의 결과를 살펴보면, 광고태도의 경우에는 <광고의 호감도>, <스타의 적합도>, <광고의 신뢰도>라는 3개의 요인으로 묶였고, 이에 따른 종속변수인 브랜드태도와 구매의도와의 영향관계는 매우 유의하게 나타났으며, 브랜드태도 또한 구매의도에 전반적으로 정(+)의 영향관계가 있음을 보여주었다. 이는 리조트 기업에서 스타마케팅을 계획 할 시에는 이러한 점들을 고려하여 보다 우월하고 차별화된 브랜드이미지와 구매력을 가져갈 수 있도록 하는 방안의 시사점을 제공할 수 있다.The purpose of this study is to examine the effects of the relationship among the AD Attitude, Brand Attitude and purchasing intentions. It suggests improvement of celebrities in an advertisement that was used by Korea’s largest resort.
In addition, through the advertisements starring Lee, Hyo-Ri Daemyung Vivaldi Park studied the level of customer recognition and the effectiveness by using regression analysis.
The result shows the effect that AD Attitude has on the three elements: Ad impression, star suitability and ad reliability.
The result portrays that there are; advanced mutual relation among the AD Attitude, Brand Attitude and purchasing intentions.
Therefore, when resort companies utilize star marketing, they should generate an implication plan that includes brand image and purchasing power as their predominant source of marketing strategy.