이 연구는 스포츠 용품업체의 주요 목표 집단인 20대 연령의 체육 관련학과 대학생들의 스포츠 브랜드 TV광고 효과가 스포츠 브랜드 선호도 및 스포츠 용품 구매의도에 미치는 영향을 규명할 목적으로 D광역시의 체육 관련학과 대학생 563명을 대상으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, TV광고 속 스포츠 브랜드 상품에 대한 관심이 높고, 광고 속 정보가 유용할수록 스포츠 브랜드 선호도는 높아질 것이다. 둘째, TV광고를 통한 스포츠 브랜드의 상품관심이 높고, 상품 구매 욕구가 높을수록, 스포츠상품 구매 시 TV광고를 통해 정보를 제공 할수록 체육 관련학과 대학생들의 구매 의도는 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠스타에 대한 동조성이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 TV광고효과가 더 있는 것으로 나타났다. 넷째, 체육 관련학과 남자대학생이 여자 대학생보다 스포츠 브랜드 선호도가 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 체육 관련학과 대학생들의 TV시청시간에 따른 광고효과를 분석한 결과 3시간 이상의 시청시간을 가진 대학생이 가장 높은 광고효과와 스포츠 용품 구매 의도가 가장 좋은 것으로 나타났다.This study has analyzed with 563 college students majored in sports-related department in D-city in order to understand influences of sports brands’ TV advertising effects on sports brand preference and purchasing intention of sports supplies of sports major college students in 20s, the main target group of sports supplies companies, and achieved the following results.
First, the more interests on sports brand’s products in TV advertising and useful information in the advertisement, preference on sports brand will increase. Second, the more interests on sports brand’s product, desire to purchase product though TV advertising, and information is provided through TV advertising, sports major students’ intention to purchase increased. Third, TV advertising is more effective in sports star conformed high group than low group. Fourth, male students had high sports brand preference compared to female students. Fifth, when analyzed advertising effect according to sports major students’ TV viewing time, students with more than 3 hours of viewing time had the highest advertising effect and intention to purchase sports supplies.