이 논문은 고급과학기술인력의 개념을 정립하고 학술연구 및 정책 목적에 부합하는 다양한 인력 정의를 제안한다. 특히, 일반적으로 과학기술인력을 규정하는 요건인 ‘교육'과 ‘직무'의 두 가지 차원을 이용하여 다양한 포괄범위의 인력 개념을 도출하였다. 나아가, 이 개념들을 산업ㆍ직업별 고용구조조사 데이터에 적용하여, 과학기술인력의 규모를 추정하고 인구통계학적 특성 및 경제활동 특성에 따른 분포를 파악한다. 그 결과, 국내 고급과학기술인력의 규모는 정의에 따라 91만명~300만명의 범위에 있는 것으로 추정되었다. 또한, 과학기술 관련 직업의 상승세가 과학기술 교육을 받은 인력의 상승세를 따르지 못하고 있음이 드러났으며, 고령화, 수도권 집중화 등 자주 거론되어 온 인력 문제가 고급과학기술인력과 관련해서는 상대적으로 심각하지 않은 것으로 나타났다.This paper searches for notions and definitions of high-quality Science and Technology(S&T) labor force, suitable for academic and policy research. Specifically, applying the two genuine dimensions of S&T labor force, ‘education' and ‘occupation,' various notions of S&T labor force are proposed. Moreover, combining the definitions with the Occupational Employment Statistics data, the total size and demographic/ occupational distributions are estimated. The results show that the size of S&T labor force ranges 0.91~3 million. Other findings include: the growth rate of S&T jobs lags behind the growth rate of S&T educated labor force; and major labor force issues such as aging and regional imbalance are less severe with S&T labor force than other labor groups.