본 연구의 목적은 유아 정보윤리교육에 대한 유아교사의 인식 및 실태를 알아보는 것이다. 이를 위해 부산지역의 공사립 유치원, 국공립 어린이집 및 민간 어린이집 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과 대부분의 교사들은 유아 정보윤리교육의 중요성과 필요성을 인식하고 있었으나, 이와 관련한 이해와 구체적인 지식이 부족한 것으로 나타났다. 또한 실제적으로 유아교육기관에서 유아 정보윤리교육을 실시한 경험이 거의 없었고, 대부분의 교사가 그에 대한 원인을 지도 내용이나 방법에 대한 지식의 부족으로 보았다. 유아 정보윤리교육이 바람직한 방향에 대해서는 유아 정보윤리에 관한 내용이 교육과정에 포함되어져야 하고 정보윤리교육을 위한 교수매체 형태도 다양하게 개발되어야 한다고 하였고, 정보윤리교육의 개선 방안으로는 적절한 교수방법과 체계적인 프로그램의 개발을 가장 많이 원하고 있는 것으로 나타났다The purpose of this study is to investigate early childhood teachers' perceptions and current situation
of early childhood information communication ethics education.
The findings of this study are summarized as follows:
First, Most of the teachers responded to need of teacher's education for early childhood information
communication ethics education. However, many teachers responded that they don't know about the
knowledge early childhood information communication ethics education
Second, 13.9% of the teachers taught early childhood information communication ethics education
in their classroom, but 86.1% of the teachers never taught their practice.
Third, early childhood teacher's educational implications and suggestions about childhood information
communication ethics education were presented.
Based on these findings, it can be suggested the teacher must learn about the early childhood
information communication ethics education and the early childhood information communication ethics
education programs should be developed and promoted as soon as possible.