이 논문은 대학의 전공계열에 따라 대학생 과외 사교육 참여 정도 및 총사교육비(일반 사교육비 및 과외 사교육비 포함) 지출 규모의 차이를 분석함으로써, 계열별로 대학생의 사교육 참여 유형 및 사교육비 지출의 주요 특징을 파악하고자 하였다. 체계적인 유층비율군집표집을 통해 총 5,946명(최종 분석대상 사례수)을 대상으로 사교육비 조사를 실시하여 도출한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 대학생 1인당 연간 사교육비는 약 339만원이며, 예체능>의약>인문>사회>공학>자연>교육계열 순으로 지출 규모가 컸다. 둘째, 대학생의 과외 사교육 참여는 성별, 학년, 성적, 부모의 학력, 부모의 소득, 대학 또는 전공 만족도에 따라 유의한 차이가 있었다. 셋째, 대학생의 사교육비 지출 규모는 성별은 의약계열에서, 학년은 인문?의약계열을 제외한 계열에서, 부모의 소득은 자연계열을 제외한 모든 계열에서, 부모와의 동거 여부는 모든 계열에서, 전공 만족도는 인문, 사회, 자연계열에서 집단간 유의한 차이가 나타났다. 이러한 분석 결과를 토대로 대학교육 소요경비를 산출하고, 생활비에 영향을 미치는 요인들을 고려하여 학자금을 차등 지원하고, 저소득층에 대한 학자금 지원을 강화하고, 대학교육의 내실화를 기하고, 전공계열별 사교육비 조사를 정기적으로 실시할 것 등을 제언하였다.The purpose of this study was to analyze the differences in the extent of private tutoring and the size of private educational expenditure. The results of this study were as follows.: 1) Private educational expenditure per university student by year was about 3.39milion. If private educational expenditure was estimated by field, the highest field was the music and arts. 2) There were statistically significant differences in private tutoring of universities students by sex, grade, GPA, level of education of parents, parents' income and satisfaction of major. 3) There were statistically significant differences in the size of private educational expenditure of universities students by sex(the medical college), grade(except the humanities an the medical college), parents' income(except the natural sciences), live-in parents(all fields) and satisfaction of major(the humanities, the social sciences and the natural sciences). Based on the research findings, this study provides some policy implications: 1) calculate necessary expenditure of college education, support differentially student aid considering influential factor to living expenses, support the low income students, advance the college education.