공익성 개념은 방송을 다른 영역과 구분 짓는 중요한 특징이면서 동시에 사회 구성원 전체의 이익을 대변하는 것이고 사회에 필요한 바람직한 지향점을 제공해주기도 하지만 시대적 변화와 사회적 분위기, 매체의 특성에 따른 가변적 개념이기도 하다. 공익성이란 그 의미의 다의성과 불확정성은 물론 절대주의적인 경향에 따른 위험성 때문에 기본권 제한의 근거가 될 수도 있다. 지금까지 방송을 기반으로 하는 보편적 서비스가 공익성이었다면 오늘날은 최적화된 개인의 행복, 즉 개개인의 사적 이익과 극대화 된 행복의 총합이 공익성의 개념에 합당한 새로운 정의가 될 수 있다. 이러한 공익성의 개념에 대해 상반된 입장이 공존하고 있으나 가능한 범위 내에서 균형점을 찾는 것이 바람직하다. 이 점에서 공익성에 대한 새로운 접근의 기준은 새로운 텔레비전 서비스는 삶의 질을 높일 수 있는가, 새로운 서비스는 우리의 자유를 확대해 주는가, 새로운 서비스는 개인의 창조성을 더욱 자극할 수 있는가, 새로운 서비스는 우리의 일상생활에 관료주의의 확대를 막고 작은 정부를 실현시키는가, 새로운 서비스를 통해 어떤 사회를 지향할 수 있는가 등이 공익성과 관련지어 앞으로 생각해야 할 부분이다.The public interest functions as the broad concept from which all of the other foundation principles in communications policy originate. Given the centrality of this concept to communications policy, it is important to explore its origins, its strengths and weaknesses, and the various ways that it has been interpreted by policy makers and policy analysts. It is also important to look beyond the interpretations and applications of the term within communications policy and to assess the concept within the broader framework of political philosophy. The public interest’s inherent susceptibility to multiple interpretations highlights the need for many scholars and policy makers to maintain a multidimensional analytical perspective for communications policy issues and remain cognizant of both the economic and social welfare dimensions inherent in communications regulation generally, and the public interest concept in particular. The public interest concept is not only characterizing the traditional broadcasting from other relevant areas and representing the overall collective interests in our society, but also providing desirable guidance necessary to our society. Nevertheless it has been a variable concept in respect to the differences of television service and social trend. However, the most important thinking on the concept of public interest will be toward what society we have to stick and rely on.