본 연구는 바우처를 신청한 뇌성마비학생에게 브레인짐 훈련을 적용함으로써 언어명료도
에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있었다.
연구의 대상은 대구 S복지관을 통해 보건복지부의 바우처제도 중 장애아동재활치료사업을
신청한 뇌성마비학생 2명이며, 훈련은 주 2회(회당 50분)로 12주간의 브레인짐 훈련을 실시
하였다. 언어명료도 향상의 변화는 그림자음검사(PCAT)를 사용하여 조음정확도향상과 조음
오류개선의 두 영역을 알아보았다.
연구의 결과와 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 브레인짐 훈련은 뇌성마비
학생의 조음 정확도 향상에 효과적이다. 둘째, 브레인짐 훈련은 뇌성마비 학생의 조음 오류
개선에 효과적이다.The purpose of this study was to investigate the speech intelligibility on the
brain gym training for the students with cerebral palsy.
The subjects of this study were two students(1 boy, 1 girl) with cerebral palsy
from S welfare center in Daegu city. Their intelligence was measured by the
instruments of KEDI-WISC and Social Maturing Test.
The results of this study were as follows;
First, the Brain Gym Training was effective to improve the speech intelligibility
for the students with cerebral palsy.
Second, the Brain Gym Training was effective to correct articulation errors for
the students with cerebral palsy.