본 연구는 장애 유아의 초등학교 입학에 필요한 주요기술에 대하여 유아교육 교사들이 어
떻게 인식하고 있는지를 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 132명의 유아교사들에게 학
교생활 기술, 학업기술, 일상생활 기술, 사회적 상호작용 기술의 4가지 유초전이기술영역에
대하여 인식을 알아보았다. 연구결과는 유아교사들이 4가지 주요 전이기술에 대하여 3.8이
상의 높은 중요도를 인식하고 있었고, 그 중에서도 사회적 상호작용기술을 가장 중요하게
인식하고 있었다. 그리고 하위영역별로 살펴보면, 학교생활 적응기술은 수업시간에 교실 밖
으로 나가지 않는 행동을 중요하게 인식하고 있었고, 학업기술에서는 기본적인 숫자와 도형
인식과 같은 기초학습기능에 대해 중요하게 인식하고 있었지만 다른 전이기술에 비해 중요
도가 상대적으로 낮았다. 일상생활 적응기술에서는 화장실 사용에 관한 기술과 같은 자조기
술을 강조하였고, 사회적 상호작용 기술에서는 공격적 행동을 하지 않는 것과 같이 문제행
동 예방을 중요하게 인식하고 있었다. 또한 유아교육 교사의 배경변인 중 교육경력이 높거
나 통합교육 경험이 있는 경우 초등학교 입학에 필요한 주요기술을 더 중요하게 인식하는
것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 장애유아의 성공적인 초등학교로의
전이를 위해서는 장애유아의 기본적인 자조 기술 및 행동통제 기술을 강조한 교육과정 개발
이 필요함을 제안하였다.This study was implemented to provide information of required skills for
transition from kindergarten into elementary school based on early childhood
teachers. Questionaries to know what the critical skills to transit from early
childhood to enter elementary school were carried out 132 early childhood
teachers.
The results showed that the early childhood teachers highly perceived on
adaptive skills to school life, adaptive skills to daily life, and social interaction
skills, whereas they did not put emphasis on the items of academic skills. This
findings indicate that adaptive skills to daily life and social interaction skills are
considered to be more important, while academic skills are not taken as an
essential part during this period, as their children with disabilities are in the
childhood. Also, they who have more educational career or would experience the
integration highly perceived 4 critical skills of transition early childhood institution
into elementary school.
In conclusion, We need to prepare the proper curriculum based on adaptive
skills to daily life and social interaction skills.