이 연구의 목적은 지체장애 학생의 효과적인 문해 교육 방법을 찾기 위함이다. 이를 연구
의 목적을 실현하기 위해 Joseph과 Konrad(2009)의 연구방법을 틀로 하였다. 지체장애 학생
의 읽기와 쓰기에 관한 논문을 한국교육학술정보원의 학술정보서비스 검색을 통하여 논문을
선정하였다. 국내 학술지에 국한하여 검색한 결과 검색된 논문의 수는 적었으며, 연구자의
기준을 통과한 분석 대상 논문은 총8편이었다. 이 연구 대상 논문을 참가자, 연구장소, 연
구설계, 독립변수, 종속변수, 연구결과로 나누어 분석하였다. 결과적으로 지체장애 학생의
읽기와 쓰기 교수의 방법에 효과적인 것으로는 중재 전략을 적절히 사용하고, 아동의 문해
와 관련된 특성에 맞게 대처하고, 또래 및 부모 등과 연계한 문해 교수 전략이 효과적임을
알 수 있었다.The objective of the research is to explore effective methods of teaching
reading and writing skills to students with physical disabilities. The research was
conducted on methodology established by Joseph and Konrad (2009). The
database of the Korea Education and Research Information Service(KERIS) was
searched to select research papers on writing and reading education for students
with physical disabilities. Among Korean academic publications, the number of
found papers was rather small, and eight of them were selected based on the
research's standard for analysis. The research papers were analyzed in terms of
participants, research site, research design, independent variables, dependent
variables and results. Participants of the studies included students with physical
disabilities, children and students with cerebral palsy, ordinary students and
parents. Research methodology varied among literature review, qualitative and
quantitative research. The analysis result showed that adequate amount of
intervening strategies, understanding of the children's writing and reading abilities,
and education in cooperation with the peers and parents improved effectiveness
of writing and reading education for students with physical disabilities.