도자제기는 조선 건국 이후 유교 국가로서 예를 실천하고 왕실의 권위와 명분을 획득하기 위하여 국초부터 실시되었던 오례를 준행하는데 중요하게 사용된 국가 의례기였다. 조선시대의 도자제기는 크게 제기도설에 부합되는 기종, 기형의 도자제기와 일상용기를 활용한 도자제기의 두 가지 유형으로 구분된다.
15세기까지 제기는 도설에 따른 분청제기를 각 지방에서 공납 형식으로 생산하였다. 그러나 분원이 성립된 이후 16세기부터는 토산공물로서의 의미를 상실하면서 제기를 생산한 가마와 제기의 기종, 형태, 문양 등이 이전과는 다른 양상으로 전개되었다. 17세기 분원 일대에서는 좀 더 커다란 변화가 일어나, 조선후기 도자제기 양식의 주류라고 할 수 있는 일상기 형식의 백자제기가 본격적으로 제작되었다. 한편 일상기 형식 백자제기의 형성과 시간적으로 맞물리는 시기에 굽이 높은 접시 모양의 제기가 도설에 처음으로 등장하여 주목된다. 즉, 조선시대 도자제기의 패러다임이 15세기 금속기를 모방했던 분청제기에서 18-19세기 일상기 형태의 백자제기로 바뀌는데 16-17세기의 도자제기가 중요한 다리 역할을 한 것이다.
본고에서는 이러한 16-17세기를 조선 도자제기의 변화기로 주목하고, 이 시기 도자제기의 새로운 경향에 대하여 살펴보고자 하였다. 특히, 도자제기의 변화양상이 백자제기를 중심으로 이루어졌기 때문에 이 시기 백자제기에 초점을 맞추어 그 성격과 변화의 배경을 추적해 보았다.
16-17세기 도자제기의 변화상은 16세기부터 백자제기 중심의 관요 생산품이 증가하고 기종과 조형이 달라지는 가운데, 17세기에는 관요 일대에서 일상기 형식 제기가 등장한 것으로 요약할 수 있겠다. 이 과정에서 무엇보다 중요한 역할을 한 것은 금속기 사용의 꾸준한 증가, 제기 사용처와 관요 중심의 제기 생산 가마의 변화였다. 양란 직후 겪었던 물력의 절대적 부족과 동전 사용을 권장하는 화폐유통정책, 각종 군수광업의 성행 등도 17세기에 백자제기가 사용된 물적 기반이 되었다.《주자가례》를 중심으로 하는 이 시기 예학의 새 경향과 음양오행사상 역시 백자제기를 제작, 사용하는데 사상적 근거를 제시했을 가능성이 있는 것으로 드러났다.Since the founding of the Kingdom of Joseon, which defined itself as a Confucian state, orye (Five Rites) were performed to practice rye (courtesy, propriety)and to enhance authority and legitimacy of the royal family. Ceramic ritual vessels played important roles in the rites. Ceramic ritual vessels of the Joseon period can be divided into two types: ceramic ritual vessels produced in accordance with jegi doseol (illustrated guide for the production of ritual vessels) and ceramic vessels used in everyday life.
Until the 15th century, ritual vessels largely meant buncheong ritual vessels, which were made in accordance with doseol (illustrated guide). The vessels were made in each locality as gongnap (tribute tax) products. Since the 16th century when bunwon (official kiln) was established, fading significance of the vessels as tosan gongmul (local tribute products) encouraged appearance of new types of kilns and vessels. The 17th century was marked by a greater change in bunwon: production of white porcelain ritual vessels for everyday use, which formed the mainstream of ceramic ritual vessels in the late-Joseon period, increased in earnest. In the meanwhile, dish-type ritual vessels with high base appeared in doseol during the same period when white porcelain ritual vessels for everyday use were formed. In other words, ceramic ritual vessels of the 16th and 17th centuries functioned as a bridge in the transition from 15th century buncheong ritual vessels that imitated metal vessels to white porcelain ritual vessels for everyday use in the 18th and 19th centuries.
This study notes that the 16th and 17th centuries were the period of change for ceramic ritual vessels of Joseon period and analyzes the new trends in the production of ceramic ritual vessels during the period. As changes in ceramic ritual vessels centered on the production of white porcelain ritual vessels, this study focuses on white porcelain ritual vessels of the period to trace the characteristics and backgrounds of changes that occurred.
Changes in the production of ceramic ritual vessels during the period can be summarized as the increase of white porcelain ritual vessel production by the official kiln and transformation of types and forms of vessels since the 16th century and the appearance of ritual vessels for everyday use in the kilns of the 17th century. In the process, the most important transformative factors were continuous increase in the use of metal vessels, changes in the use of ritual vessels, production of ritual vessels centered on official kiln. Material factors that induced the use of white porcelain ritual vessel in the 17th century were the absolute shortage of material resources in the aftermath of the Japanese invasions of Korea (1592-98) and the Manchu Invasion of 1636, the government policy that encouraged the use of coins, and the development of mining for military purposes. Moreover, philosophical attributes of the period?the dominance of Jujagare (Family Rites of Chu His), new trends in Yehak (Study of Ritual) and Eumyang Ohaeng Sasang (the doctrines of Eumyang?yin-yang?and Ohaeng?the five primary elements, i.e., metal, wood, water, fire, and earth) may have influenced the production and use of white porcelain ritual vessels.