본 연구의 목적은 기존의 사회과 평가영역의 문제점을 보완하여 학업성취도 평가의 목적에 보다
부합할 수 있는 방향으로 사회과 평가영역을 개발하는 것이다. 새로운 평가영역을 설정하기 위하여
A. D. Hauenstein(1998), R. J. Marzano(2001), L. W. Anderson과 D. R. Krathwohl(2001) 등
교육목표분류학의 최근 연구 성과를 검토한 후, Marzano와 신블룸의 틀을 통해 교육과정과 사회과
학업성취도 평가문항을 분석하였다. 그 결과, Marzano의 교육목표분류체계는 인지과정의 위계를
고려할 수 있으며, 교육과정과 평가문항을 일관되게 분류할 수 있는 체계로 파악되었다. 이에 본
연구에서는 Marzano의 기본 틀을 수용하되 한계나 의문으로 지적된 부분을 수정하여, 사회과 학업
성취도 평가를 위한 틀로 재구성하였다. 사회과의 새로운 행동영역은 기억, 이해, 분석, 활용의 네
영역으로 설정하였고 각 영역별로 세부요소와 평가문항의 사례를 제시하였다. 그리고 교육과정의
분석 결과에 비추어 행동영역별 문항 출제비율을 설정해야 함을 제안하였다. 사회과의 새로운 평가
영역은 실제 학업성취도 평가에의 적용과 평가 결과에 대한 심층 분석을 통해 타당성에 대한 점검
이 이루어져야 할 것이다.The purpose of this study is to establish the assessment area of the social
studies in accord with the purpose of National Assessment of Educational
Achievement(NAEA), solving the problem of the existing assessment area. To set up
a new assessment area, we reviewed the latest research results of the Taxonomy of
Educational Objectives: D. Hauenstein (1998), R. J. Marzano (2001), L. W.
Anderson and D. R. Krathwohl (2001) etc. and analyzed social studies curriculum
and assessment items of NAEA by using the frame of Marzano and new bloom. As
a result, we found that Marzano's classification of educational objectives can be
considered the hierarchy of cognitive processes, and consistently classified
curriculum and assessment items. So, we reconstructed the assessment area of
social studies for NAEA, through accepting the basic framework of Marzano, but
modifying limitations and questions. The new behavior area of social studies is
divided into the four domains: remember, comprehension, analysis and utilization
and each area consists of the subtleties and the cases of assessment items. And we
propose to be set the item ratio of the behavior area according to the results of
the analysis. In the future, it is necessary to check the validity of the new
assessment area in the application of NAEA and an in-depth analysis.