이 논문은 방송법 제4조 제4항의 실효성에 대해 다루었다. 방송법 제4조
제4항은 방송사는 편성·제작실무자가 독립적으로 자신에게 맡겨진 임
무를 수행할 수 있도록 보장하는 편성규약을 제정하도록 의무화했다. 이러한 법
조문은 독일과 오스트리아의 대륙법적 전통을 따른다. 편성규약에서는 제작자
들의 독립적이고 자율적인 프로그램제작을 위한 권리를 구체적으로 보장하며,
이러한 권리가 침해받았을 때에 어떻게 갈등을 해결할 수 있는지 규정한다.
우리나라에서도 2001년 방송법 개정부터 편성규약 제정을 의무화했다. 그러나
우리나라의 편성규약들은 실무적인 문제를 해결하기 위한 합리적이고 절차적인
기능을 수행하지 못하고 있다. 이러한 문제의 해결을 위해서는 방송법 제4조 제
4항에 포함할 구체적인 사항을 시행령에 명시해야 하며, 특히 갈등 해소에 필요
한 중재위원회 설치를 의무화할 필요가 있다.This paper refers to the effectivity of paragraph 4.4 of the
Broadcasting Act in Korea. Paragraph 4.4 of the Broadcasting Act
prompted the broadcasting corporations to enact the Editorship Statute
in order to guarantee the independence of the program staff to enable
them to takeful responsibility for their publications based on their objectively
justified opinion. This paragraph became law on the basis of
the legal traditions of Germany and Austria. Not only does the Editorship
Statute guarantee independence in order to fulfill one’s responsibility as
a publisher but it also determines how to resolve and reconcile conflicts
in the case of disagreements. When the Korean constitution was
changed in 2001, the Editorship Statute became obligatory in Korea.
But the Editorship Statutes were not able to fulfill their rational and procedural
function in the case of the occurrence of practical problems. In
order to solve these problems, paragraph 4.4 of the Broadcasting Act
about the Editorship Statute has to become much more substantial and
detailed in legislation. In particular, it should include an obligation for
the setting up of an arbitration committee in order to solve conflicts
between program staff and their superiors in case of program issues.