본 연구는 유아의 미적안목과 미적 감성 및 주변세계의 이해, 사회성을 증진 시킬 수 있는 효과적인 미술감상교육 프로그램을 개발하고 이를 실제적으로 적용해 봄으로써 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 국내외 관련 논문 및 자료들의 문헌고찰을 토대로 극놀이를 활용한 유아 미술감상교육 프로그램을 개발하였으며, 개발된 프로그램이 유아의 그리기표상, 지적 능력과 친사회적 행동에 미치는 효과를 검증하였다. 본 연구에서 개발된 극놀이와 연계한 유아 미술감상교육 프로그램은 그리기표상, 지적능력과 친사회적 행동을 증진시킨 것으로 나타났으며 이러한 결과는 유아의 전인적 발달을 도모하는 대안적인 미술교육 프로그램으로서의 적용가능성을 시사하고 있다.The objective of this study is to improve the appreciation program designed for enhancing young children’s artistic eyes and senses and understanding of world around them. We verified the effects of an art appreciation program connected with dramatic play on children’s drawing representational skills, intelligence and prosocial behavior.
In conclusion, the art appreciation program connected with dramatic play, which was developed in this research, has been proven to improve children’s representational drawing abilities, intellectual abilities, and prosocial behaviors. These results indicate that an art appreciation program connected with dramatic play has the potential as an alternative art education program that helps children’s wholesome development.