본 연구는 지적손상이 있는 19세 이하 발달장애학생의 보완?대체의사소통체계에 관한 연구들을 고찰하기 위해 2000년에서 2009년 사이에 발표된 국내?외 실험연구들을 분석하였다. 분석논문 선정기준에 맞는 국내연구 37편, 국외연구 43편의 분석결과, 발달장애학생의 AAC 중재목적은 국내연구는 79.38%, 국외연구는 46.51%가 의사소통기능향상에 있었다. 중재대상은 3명이하의 단일대상연구가 국내연구는 91.88%, 국외연구는 58.14%로 국내연구는 대부분 단일대상으로 연구가 진행되고 있었고, 국내연구가 국외연구에 비해 감각장애나 운동장애를 가진 중증중복장애학생을 더 많이 제외하고 있는 것으로 나타났다. 중재환경은 국내연구는 78.38%, 국외연구는 65.12%가 개별치료실이나 특수학교?학급에서 실시되고 있었고, 연구자 유형 역시 국내?외 연구 모두 70%이상이 연구자나 교사에 의해 연구가 진행되었다. 가장 많이 활용된 AAC 유형은 PECS, VOCA, 의사소통판 순으로 나타났다. 중재활동으로는 국내연구는 놀이 활동을, 국외연구는 아동선호도 조사를 통해 나온 아이템이나 활동을 주로 활용하였다. 중재전략은 Frost와 Bondy(2002)의 PECS훈련절차를 국내연구는 27.03%, 국외연구는 39.53%로 가장 많이 활용하고 있었다. 이러한 연구결과를 근거로 국외와 국내 연구동향의 차이점을 알아보고 국내 발달장애학생의 의사소통중재를 위한 효과적인 실행방안에 대하여 논의하였다.This study was examed from 2000 to 2009 on the experimental researches about augmentative and alternative communication system(AAC) among domestic(Korean publication) and foreign(American publication) research related to the students with developmental disability under 19 years-old. Analysis of selected studies that meet the criteria of 37 domestic researches, 43 foreign researches, discussed by dividing into purpose of intervention, study participant, intervention setting, AAC type of intervention and strategics. The results of the development of AAC intervention for students with developmental disability, the purpose of the research which is domestic research 79.38% foreign research 46.51% were in the improvement of communication function. Most studies(91.88%) of foreign research and more than half(58.14%) of domestic research were less than three subjects involved in the studies Inclusion of criteria in participant's, domestic studies unlike foreign studies excluded student's with multiple disabilities and sensory integrates dysfunction. Mostly both domestic(78.38%) and foreign(65.12%) research were conducted in private clinics and special classroom. In addition both domestic and foreign researches teacher was included as interventionest. Three primary interventions in AAC was PECS, VOCA and PCS. Especially PECS training procedure was used that Frost and Bondy(2002) was developed. Also intervention was implemented on while target student was playing, in domestic(24.33%) and foreign research assessed the target student's preferred items or activities. As be seen the study purpose, this study was to address in differences between domestic and foreign researches related AAC. For the future study, effective of AAC intervention was discussed.