이 연구는 특수교육지원센터의 역할과 기능을 평가할 수 있는 타당도와 신뢰도가 높은 전국 수준의 평가지표를 개발하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 장애인등에 대한 특수교육법과 선행연구에서 제시한 특수교육지원센터의 역할과 기능에 대한 평가문항을 구성하고, 두 차례에 거쳐 전문가 내용 타당도를 거쳐 13개 영역 70문항의 예비 평가지표를 마련하였고, 전국의 98개 특수교육지원센터 전담인력 242명으로부터 평가지표로서의 중요도에 대한 설문지를 통해 응답을 받았다. 그리고 문항분석, 탐색적 요인분석을 통해 타당화한 결과, 최종적으로 유관기관 연계?협력(14문항), 장애 영?유아 교육지원(10문항), 상담 및 가족지원(8문항), 진로 및 직업교육지원(5문항), 대상학생 순회교육 지원(4문항), 보조공학기기 지원(4문항), 진단 및 평가(7문항), 치료서비스지원(4문항), 특수교육지원센터의 인적?물적 기반(4문항), 통합교육 지원(4문항)의 10개요인 64문항이 추출되었다. 본 연구에서 개발된 평가지표를 토대로 각 지역 센터는 운영현황을 점검하여 미흡한 부분에 대해서는 보완할 수 있는 있을 것으로 기대된다.The purpose of the study was to develop and validate evaluation index on special education support centers. To do so, this study analyzed documents related to the legislation, policies and the precedence studies, researchers constructed 70 preliminary items of special education support centers. The preliminary items were validated through items analysis and exploratory factor analysis. As a result, we found out 10 areas and 64 items: linking and cooperation with related public institutes(14 items), educational supports for infants and young children with disabilities(10 items), consultation and family supports(8 items), supporting vocational course and job education(5 items), supporting itinerant education for person subject to special education(4 items), supporting various teaching tools and learning assisting equipments(4 items), diagnosis and evaluation(7 items), supporting therapeutic service(4 items), human and environmental(physical) bases of special education support centers(4 items), supporting integrated education(4 items). So, each local special education support centers could check and supplement current state of affairs more systematically, using this evaluation scale on special education support centers.