이 연구는 가정적 배경을 포함한 사교육이 대학진학에 미치는 영향을 분
석하는 것에 목적을 둔다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 사회경
제적 배경이 사교육에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 사교육이 대학진학에
유의한 영향을 미치는가? 대학진학 분석모형으로 로지스틱 회귀모형을 설
정하고, 한국직업능력개발원의 2004년 한국교육고용패널(KEEP) 일반계 고
등학생 2,000명 자료 중 2005년에 대학에 진학한 학생의 추적 자료를 표집
한 후, 성향점수 매칭(Propensity Score Matching)방법을 활용했다. 연구의
결과로서, 사교육이 대학진학에 미치는 효과는 미미한 것으로 나타났다. 오
히려 자기개발 변수인 혼자 공부하는 시간이 효과가 있는 것으로 나타났다
는 점은 주목된다. 4년제 상위권 대학의 경우 혼자 공부하는 시간이 많을수
록 진학할 가능성이 높으며, 4년제 대학이나 4년제 상위권 대학의 경우
EBSi 수능특강 시청이 다소의 효과가 있는 것으로 나타났다.This study aimed at evaluating the effects of private coaching on
academic achievement. In order to pursue the research purpose, we
analyzed 2004 KRIVET KEEP data of 2,000 academic-oriented high
school graduates who entered colleges in 2005. We used propensity
score matching to control confounding variables among students
grouped by college admissions. The results showed that the effects of
private coaching on college admission were statistically insignificant.
On the other hand, it appeared that EBSi lectures and self-study time
were also effective factors. To be qualified for four-year colleges in
the top ranks, the more time students spended on self-study, the
higher opportunities they had to attend to top-tier universities. It
also showed that EBSi for SAT was effective for the entrance to both
four-year college and top-tier college. Limits of the study and
suggestions for further studies were also provided.