문화시대란 일상을 영위하는 주체로서의 문화적 개인의 의미가 커진 시대이고 , 개인이나 집단의 지적, 정신적, 심미적 계발은 물론이고, 그 과정과 결과로서 문화적 행위와 생산물이 더욱 중요해진 시대임을 의미한다. 이러한 흐름 속에서 문화예술교육이란 용어 또한 새롭게 조명을 받게 되었다. 문화예술교육이란 문화교육과 예술교육의 상호보완적이면서 유기적인 연관성을 가지는 개념으로 예능교육의 새로운 교육방향을 지시해주는 메타적인 언어이면서, 예능교육 교과가 가지고 있는 매체상의 기능적인 구분을 넘어서려는 통합교육적 의미를 가진다. 따라서 본 연구는 통합형 문화예술교육의 사례를 들어 문화예술교육의 발전방향을 제시하고, 각 문화예술영역별 분절된 교육을 통합형 문화예술교육을 활성화 하는데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구와 통합형 문화예술교육사례를 중심으로 문화예술발전방향을 창의적인 프로그램 개발, 학교교육과 지역예술단체와의 연계, 지역단체들과의 파트너십, 공공기반시설의 활용, 전문인력 양상, 문화정책과 교육정책의 연계로 도출하였다. 누구든지 문화예술교육의 기회를 누리고 모든 국민의 문화적 삶의 질과 국가적 역량을 강화하기위한 교육의 대안을 도출하고자 하였다. 앞으로 학교와 지역사회연계는 문화예술교육을 매개로 단지 수업에서 벗어나 평생교육으로서의 지역문화를 활성화시키고자 하는 지속적인 다양한 연구와 노력을 기울여야 할 것이다.Cultural era has importantly given in daily lives and its meaning of cultural individual has grown, besides, it means the era of individuals and/or a group of intellectual, spiritual and aesthetic development, as well, and as a result of the process and products of cultural activities and its offsprings means more significant ever. In this flow, the term of culture art education as well newly has been started to get focused. Culture and Arts education is a concept of inter-complementary and organic relationship between cultural education and art education, and as well is of meta-language which leads to new educational direction, and has the meaning of integrated educational to exceed the functional classification at arts education curricula. This study is to suggest the development direction of culture and arts education as giving example and to aim for the activation of culture and arts education to enable divided individual but into integrated culture and arts education. For this purpose, as focusing on the literature review and case study of culture and arts education, the development direction of culture and arts education has to elicit the link between culture policy and education policy by way of the development of creative program, cooperation with schools and local arts organizations, partnerships with community organizations, the use of public infrastructure, professional aspects. From now on, cooperation link between schools and community has not to be limited only as for a medium for lessons of culture and arts education but to create community culture to activate for lifetime education and various studies and ongoing efforts has to be made into.