문제중심학습은 비구조화된 과제의 문제해결을 위하여 학습자들에게 인지적·메타인지적 곤란
감을 제공할 수 있다는 점에서 학습자 스스로 학습을 내면화 할 수 있도록 지원하는 스캐폴딩
이 요구된다. 특히 멀티미디어 기반 학습환경의 경우 다양한 멀티미디어 자원들이 이러한 스캐
폴딩을 지원하기 위해 효과적으로 사용될 수 있다는 점에서 적절한 스캐폴딩 전략이 고안될 필
요가 있다. 스캐폴딩에 관한 선행연구들은 학습자의 문제해결지원을 위해 개념적, 전략적, 메타
인지적 스캐폴딩이 사용될 수 있다고 제시한다. 이러한 스캐폴딩은 문제중심학습의 학습과정상
의 특성을 고려하여 제시하는 것이 중요하다. 이에 본 연구에서는 멀티미디어 환경에서 문제중
심학습의 학습과정 단계에 따라 활용될 수 있는 스캐폴딩 유형과 사례를 검토한 후, 문제표상,
해결책개발, 해결책 검토 및 평가의 단계별로 효과적인 스캐폴딩 설계원리를 제시하였다. 본 연
구의 결과는 멀티미디어 환경에서 성공적인 문제중심학습을 위해 문제해결과정의 각 단계별로
적용할 수 있는 스캐폴딩 설계원리들을 제시한다는 점에서 의의를 가진다.Problem-based learning needs scaffolding for making students-centered learning
environments because the complexities of the ill-structured tasks bring about cognitive?
metacognitive challenges to students. A variety of learning resources can also bring
challenges to students such as audio, video, animation, and so on in a multimedia learning
environment. Previous studies on scaffoldings suggest that three types of
scaffoldings(conceptual scaffolding, procedural scaffolding, and metacognitive scaffolding)
have been used to support students problem solving according to the process of problem
solving such as problem representation, solution development, and monitoring and evaluation
of solutions during problem-based learning. Given the difference of problem solving
processes, these scaffoldings should be provided differently to support students learning
appropriately. Thus, this study first, explored different types of scaffoldings and their
examples in a multimedia learning environment. Instructional design principles then, were
suggested to scaffold different processes of problem solving (problem representation, solution
development, and monitoring and evaluation of solution). The suggested scaffolding design
principles are expected to provide instructional designers with useful strategies that can be
employed for the development of a multimedia based problem-based learning.