「평생교육법」이 제정된 이후 평생교육사에 대한 논의가 계속 이어지고 있다. 이 논의들은 직무 중심의 실질적 논의와 존재 중심의 개념적 논의로 구분해 볼 수 있다. 본 연구에서는 양자의 논의가 다 필요하기는 하지만 전자의 논의가 직무와 그에 필요한 능력을 무한 확장할 가능성을 경계하면서 이미 진행되어 온 후자의 논의를 좀더 진전시키고자 하였다. 이를 위해 양자를 다 아우르면서 연구자의 문제의식을 충족시킬 수 있는 방법으로 한 평생교육사가 주어진 맥락 속에서 다른 사람들과 더불어 성장해 나가는 한 현장을 선택하여 면담을 주로 활용한 사례연구를 수행하였다. 본 연구를 통해 평생교육사가 현장에서 다양한 문제에 직면하면서 수행하는 직무와 이에 수반되는 능력은 대단히 많다는 것을 확인할 수 있었다. 동시에 평생교육사는 수많은 문제들에 직면하면서 그리고 그 문제들을 풀어가면서 자신의 정체성에 대한 의식적 또는 무의식적 지향을 보이기도 한다는 점을 확인하였다. 본 연구에서 확보한 자료를 토대로 평생교육사의 성장과정은 평생교육사-되기의 강밀도를 강화하는 과정이기도 하다는 점과 평생교육사는 교육의 장에서 빠져 있는 고리를 찾아 유목하는 존재로 규정할 때 그 존재성이 더 분명하게 드러날 수 있다는 점에 대해 논의하였다.After establishing ‘Lifelong Education Act’, discourses on lifelong educationist have been continued. They can be divided into job-centered substantial discourses and existence-centered conceptual discourses. This study tried to advance the latter, accepting the former and also taking precautions against the possibility to unlimitedly expend the jobs and related competencies for lifelong educationists. For this study researcher selected a field that a lifelong educationist has been growing continuously with others in a given context and analyzed the growing process of him as a case.
Through the study researcher identified that a lot of jobs and related competencies were needed to lifelong educationist in the field. Researcher also identified that lifelong educationist was inclined to orient toward his identity intentionally or unintentionally, facing many problems and resolving them. Analyzing data generated in this study, researcher discussed that the growing process of lifelong educationist was the one reinforcing the density of lifelong educationist-becoming, and that the existence of lifelong educationist was better explained when he was defined as a nomadizing being searching for missing links in the educational fields.