최근 시대적, 환경적 변화에 따라 우리 사회 전반에서 윤리경영에 대한 관심이 고조되면서, 전통적으로 윤리를 주요 덕목으로 삼아온 사회복지에서도 윤리경영을 본격적으로 도입하여 확산해 가고 있다. 이러한 움직임이 보다 견고한 구조와 체계성을 갖추기 위해서는 각 기관이 윤리경영의 수준을 평가하고 점검할 수 있는 도구의 개발이 필요하다. 이에 본 연구는 사회복지기관의 윤리경영 수준을 기관 자체적으로 점검함으로써, 윤리경영의 현 수준을 평가하고 개선점과 지향점을 도출할 수 있는 기준이 되는 ‘사회복지기관 윤리경영 자가점검지표’를 개발하는 것에 목적을 두고 시행되었다. 지표 개발을 위해 윤리경영에 대한 개념 및 평가요인을 분석하고 우리나라의 사회복지기관들이 처한 조직환경 및 현황을 고려하여 윤리경영점검 측면과 평가항목들을 도출하였다. 이 과정에서 수차례의 자문을 거쳤으며 지표활용의 지침이 되는 구체적 매뉴얼도 작성하였다. 최종 도출된 자가점검지표를 현장에 적용해 본 결과, 앞으로 수정보완되어야 할 몇 가지 사항들이 과제로 남겨지기는 하였으나, ‘사회복지기관 윤리경영 자가점검지표’가 본래 개발의 목적에 부합하는 지표로서 사회복지 윤리경영현장에서 활용성이 있음을 확인할 수 있었다.It is very recent that the ethics in business has been raised in people's attention in society general. And this trend affects the social service organizations which is ethics is the essence in practice. The social service organizations began to adopt and disseminate the concept of the ethics in business in their social service delivery and management. In order to make this more structured and systemized, it is necessary to develop a new scale to evaluate the ethics level in social service business on their own. Therefore, this study aimed to develop a 『self-screening scale of ethics in business』for the social service agencies so that the agencies would be able to examine their own level of business ethics and to draw their own improvement effects. The study followed the procedures: first, the concepts and examining factors of the ethics in business were analyzed; then second, the examining factors for screening for the social service agencies and for the Korean agencies were drawn. The present state and organizational environment of Korea were put into consideration. In this procedure, several consultations were sought to ensure the drawn factors. And a concrete and detailed manual was finalized. The finalized scale was administered in the agencies, and the scale was proved to fit measuring the ethics in business in social service agencies.