이 연구는 교장의 직무 수행을 중심으로 1, 2차 시범운영 중인 교장공모제 학교의 효과를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 선행연구를 바탕으로 교장의 직무 영역 및 내용을 추출하고, 공모제 시범운영학교 및 일반학교의 교원, 직원, 학교운영위원, 학부모, 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 공모제 시범적용학교에서 전임교장과 공모교장 간에 직무수행 정도를 비교한 결과, 공모교장은 전임교장에 비해서 학교발전 비전, 교수학습지원, 교내 조직관리, 인적 자원관리, 물적 자원관리, 대외 협력 등 모든 직무영역에서 직무수행 점수가 높았다. 둘째, 공모제 시범적용학교의 교장과 일반학교 교장 간에 직무수행 정도를 비교한 결과, 모든 직무수행 영역에서 공모교장의 직무수행 점수가 높았다. 셋째, 공모제 시범적용학교의 배경변인에 따라 직무수행에 차이가 있는지를 분석한 결과, 공모유형, 학교소재지, 학교급별로 차이가 있었다. 넷째, 공모로 임용된 교장의 배경변인에 따라 직무수행에 차이가 있는지를 분석한 결과, 소직학위별, 관련경력 등에 따라 차이가 있었다. 이 연구의 시사점을 보면, 앞으로 교장공모제를 단계적으로 확대하되, 초등학교, 읍면지역학교, 내부형(자율학교)을 우선 확대하고, 교장공모시 교육행정 분야의 석·박사학위자를 우대 혹은 지원요건화하며, 장기적으로는 교장임용제도를 ‘양성후 선발’ 방식으로 전환하는 방안도 검토할 필요가 있다.The open recruitment of principals has been adopted and implemented on a pilot basis to review the candidate for the principal post and select candidate who meets the needs of the schools and the local community with new leadership through democratic recruitment procedure. The purpose of this study is to analyse effect of the open recruiting system on principals' job performance. Based on the literature reviews, the domain and contents of the principal's occupational tasks were developed and open recruited principals' actual job performance was explored through surveys for the teachers, principals, administrative staffs, school council members, parents and students from both pilot schools and non-pilot schools. The main results were as follows: (1) in the pilot school, the job performance scores of the open recruited principal are higher than prior principal in all domains of setting school improvement vision, teaching and learning support, school organization management, human resource management, capital resource management, cooperating with families, local community and other schools. (2) open recruited principals show higher job performance scores than non-pilot school principals in all principal's occupational tasks domains. (3) the differences of open recruited principals's job performance were found in the open recruitment type, the location of schools and school level. (4) open recruited principals's job performances were different in the light of the education level(degree type) and career development.