본 연구의 목적은 평생교육적 차원에서 인권교육을 활성화할 수 있는 방안을 모색해 보기 위해 평생학습도시를 중심으로 평생교육기관이나 시설에서의 인권교육 현황과 실태를 분석하여 현재 인권교육의 문제점과 저해요인을 찾아보고 향후 발전방안을 모색해 보는 것이다. 이러한 목적을 수행하기 위해 연구방법으로는 문헌연구와 조사연구를 병행하였으며, 전국 76개의 학습도시를 중심으로 평생학습센터 및 평생교육관련 기관에서의 인권교육 현황과 활성화 방안에 관한 설문 조사와 면담을 실시하였다.
조사 결과, 평생학습도시에 있는 평생교육기관들에서는 비록 인권일반에 대한 프로그램은 별로 많지 않았지만 나름대로 소외계층의 기본적 권리를 충족시킬 수 있는 프로그램들을 운영하고 있었다. 그리고 면담을 통해 인권교육의 실질적인 문제점과 활성화를 위한 방안을 찾아보았다. 여러 가지 측면에서 평생학습도시는 성인들을 위한 인권교육의 확산과 대중화를 위해 적절한 공적 시스템이라는 점을 확인하였다. 본 조사결과를 토대로 좀 더 적절한 방법과 지원하에 인권교육 프로그램이 실시된다면, 평생학습도시는 향후 성인들의 인권교육을 활성화시킬 수 있는 가장 적합한 장이 될 수 있을 것이다. 마지막으로 학습도시에서의 인권교육 가능성과 문제점을 토대로 인권교육 활성화 방안을 평생교육기관 차원, 학습도시차원, 국가적 차원으로 나누어 제안하였다.The Purpose of this article is to find a model of Human Right Education in Lifelong Learning City. So we surveyed current states of human right education in lifelong learning centers of Lifelong learning cities and analyzed on the possibilities and problems of it. and finally suggested the linked strategies of Human Right Education with Lifelong learning cities. For survey, we have collected quantitative data as well as qualitative data from 76 local communities which have participated the project of the lifelong learning city.
“Lifelong Learning City” is a supporting system for lifelong learning at a community of city and country, which has been promoted by the Ministry of Education and Human Resources Development since 2001. The result of this study indicates that lifelong learning city has possibilities and can be a good place for human right education for adults in the future even though there were little programs related human right education yet. Since learning city has been run many kind of lifelong learning programs, and they have many educational experts for adults, they can provide human right related education in it if it is well designed, well prepared. So this study suggested several methods of recovering handicaps which were prevalent in lifelong education and ways of efficient human right education for adults.