이 연구는 ADHD를 가진 아동과 일반아동의 다양한 읽기 하위영역에서 보이는 읽기 특성을 비교하기 위하여 실시하였다. 이를 위하여 초등학교 2학년 ADHD 아동 15명과 일반아동 15명을 대상으로 김윤옥(2001)의 수준별 교육을 위한 비형식적 읽기 진단평가를 사용하여 읽기 하위영역의 읽기 수준을 측정하였다. 읽기 하위영역으로는 입으로 읽기의 정확성 및 속도, 읽기자료를 입으로 읽은 후 기억, 이해, 추론, 주제 찾기와 같은 독해 과제에서의 정답 수, 읽기자료를 들은 후 독해과제에서의 정답 수, 마지막으로 시각단어의 제시 후 단어파악 점수였으며, 두 집단 간 차이를 알아보기 위하여 독립표본 t-검증을 실시하였다. 연구결과, ADHD 아동은 일반아동과 입으로 읽기 후 독해과제의 수행점수와 시각단어 파악 점수를 제외한 나머지 하위 영역에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 ADHD 아동이 일반아동에 비해 읽기의 다양한 영역에서 낮은 수행수준을 보이며 이를 위한 교육적 중재가 필요함을 시사하는 것으로 볼 수 있다.The purpose of this study was to compare the characters of reading on reading skill's sub-categories for ADHD children and general children. The subjects were 30 on a second year elementary school. The informal reading achievement scale was used to measure accuracy and speed of oral-reading level, reading comprehension through silent reading, listening, and recognition of sight words developed by Kim Yun Oak(2001). The reading comprehension were measured as a numbers of correct answers on solving the problem about simple memory, comprehension, deduction, seeking topic. The research's method was used statistic method, t-test on level of significance .005. The differences across two group were demonstrated on accuracy and speed of oral-reading level, reading comprehension through listening statistically.
According this results, the intervention for reading achievement were needed for ADHD children. Finally, the results, limitations of this study, and directions for future studies were discussed.