문화가 경제적, 군사적 자산보다 더 강력한 국가경쟁력으로 여겨지는 오늘날, 광고산업은 기업 및 국가 브랜드 제고를 통해 시장경제를 활성화시키고 문화를 반영하여 선도함으로써 국가 경제에 지대한 영향력을 미치는 고부가가치 산업으로 평가받고 있다. 이에 본 논문에서는 산업연관분석을 통해서 광고산업의 국민경제적 역할의 계량화, 즉 광고산업의 국민경제적 역할 및 경제적 파급효과를 분석하고자 하였다. 특히 이러한 분석을 시행하는 데 있어서 수요유도형 모형뿐만 아니라 공급유도형 모형, 레온티에프 가격모형을 적용하였고 외생화 과정을 거쳤으며 1990, 1995, 2000, 2003, 2005, 2007년의 산업연관표를 사용하여 시간의 경과에 따른 산업구조 및 생산기술구조 등의 변화를 실질적으로 파악하고자 하였다. 연구결과를 요약하자면, 타 산업에의 생산유발효과는 1990년에서 2007년 사이에 증가와 감소를 반복하였고 부가가치 유발효과는 1995년에 감소한 이래로 증가 추세를 유지하고 있었다. 타 산업 취업유발효과는 감소하였으나 시간의 흐름에 따라 감소폭은 줄어들었다. 공급지장효과와 물가파급효과는 약간 줄어들거나 큰 변화를 보이지 않았다.The total revenue earned from media as well as advertising in Korea attained the 7,634 billion won mark in the year 2006. A slight pickup in growth of advertising industry concerning new media such as cable TV, Internet and DMB offset the overall trends and the market conditions pertaining to the advertising industry that are slightly decreasing. The total revenue of advertising industry is expected to increase due to the introduction of new media and competition in the field of broadcast advertising. At this point of time, we need to consider the role of advertising industry in the Korean national economy using input-output(I-O) analysis. The I-O model is a linear, inter-sectoral model which shows the relationships among the productive sectors of a given economic system. This study used four sets of 1990, 1995, 2000, 2003, 2005 and 2007 I-O domestic tables to investigate the economic impacts of the advertising industry. The production-inducing effect of 1990-2007 repeated up and down and the value-added effect continued to increase since 1995. The employment-inducing effect of all sectors in the period 1990-2007 decreased from 44.1 to 12.24 people. The supply-shortage effect was slightly increased from the past level in 2007 and the price-ripple effect was remained 0.06% level in 2007.