본 연구는 B시에 위치한 유치원의 만 5세 유아 22명을 대상으로 유아 과학 교수·학습을 실행하면서 비계설정에 따른 유아의 과학적 개념과 태도의 변화를 분석하여, 과학적 개념과 태도의 긍정적인 변화를 위한 바람직한 비계설정의 방향을 제안하고자 하였다. 본 연구에서는 연구자의 현장 노트 및 저널, 참여관찰 자료, 주간 교육 계획안과 일일 교육 계획안 및 기타 관련 자료를 수집하여, 유아와 교사의 상호작용 중에서 과학적 개념과 태도가 포함된 말과 행동을 중심으로 의미를 도출하였다.
연구 결과 초기에는 유아의 과학적 개념과 태도가 아직 적절치 못한 경우가 많아 다양한 방식으로 질문하여 유아의 생각을 이끌어내면서도 긍정적이거나 부정적인 피드백을 적절히 활용하여 유아가 사고할 기회를 제공하는 것이 더 적절하였다. 후반으로 갈수록 유아의 과학적 개념이 적절하게 형성이 되어 가고, 태도도 좋아지면서 이와 같은 비계설정의 정도는 줄이고 유아의 생각 중심으로 활동을 진행할 필요가 있었다. 이 모든 과정에서 유아의 과학적 개념과 태도가 통합적으로 발달하도록 할 필요가 있었으며, 유아가 적절하게 발달하는 상황마다 그들을 충분하게 지지하고 격려해가면서 과학적 개념과 태도가 좀 더 긍정적으로 발달할 수 있었다.The purpose of this study was to examine the change in the scientific conceptions and attitude of preschoolers according to scaffolding in the teaching - learning Process of the Early Childhood Science Class. The effort by this study is expected to boost the applicability of scaffolding to early childhood science education and to step up the affirmative development of the scientific concepts and attitude of preschoolers in early childhood science education.
The subjects in this study were twenty-two preschoolers who were at the Western age of five and attended kindergarten in the city of B, where this researcher worked.
The major findings of the study were as follows:
First, a variety of scaffolding were attempted in the initial stage of the study to stir up the scientific conceptions of the preschoolers, such as urging them to think about questions, giving a positive or negative message. In the latter half of the study, however, the degree of scaffolding was scaled back to the extent that just the scientific conceptions of the preschoolers were checked and corrected.
Second, the scientific attitude of the preschoolers sometimes varied with the scaffolding pattern at the onset of the study. But they got more curious, more active, more objective and finally more critical with the lapse of time, and then were less affected by this researcher.
In conclusion, inclusive scaffolding is required to expedite the balanced development of the scientific conception and attitude of preschoolers instead of leaning toward any particular skills. Plenty of cognitive materials should be used in the first half to stimulate their thinking, and teachers should provide them with ideas properly. In the second half, however, such a scaffolding should be reduced as preschoolers get more interactive in class.