본 연구는 전래동화를 활용한 총체적 언어교육 프로그램을 통하여 학습장애 학생의 읽기 능력 중 단어재인 능력을 향상 시키고자 하였다. 그리고 읽기 교수에 있어 전통적인 교사 중심의 직접교수 방법과 컴퓨터를 활용한 학생 중심의 자기 주도적 학습방법을 비교하여 효과적인 읽기 지도방법이 무엇인지 밝혀보고자 하였다. 연구대상은 6학년 학습장애 1명이며 연구 설계는 단일대상연구의 교대중재설계를 활용하였다. 연구결과 첫째, 대상 학생은 읽기 능력이 향상되었다. 둘째, 교대중재 결과 교사 중심의 직접교수 방법이 컴퓨터를 활용한 학생 중심의 자기 주도적 학습보다 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 학습장애 학생의 읽기 교수 관점에서 논의되었으며 학습장애 학생의 읽기 능력을 향상시키는데 기초자료와 적합한 교수방법을 제공할 수 있을 것이다.The purposes of this study were to examine effects of the whole language education program on reading ability of students with learning disabilities, and to compare the effectiveness of direct instruction and self-directed learning. The participant of the study was one elementary school student with learning disabilities, and the alternating treatment design was used to investigate the effectiveness of the whole language education program. The results of applying the whole language education program were as the following:First, it had effects on progress in reading ability of students with learning disabilities. Second, direct instruction was more effective than self-directed learning. The results of the study were discussed in the reading instruction perspective for students with learning disabilities, and can be used to plan and implement effective reading instruction.