일본 근대화의 노정은 서구화의 그것이라 할 수 있다. 일본은 비서구권에서 빠르고 유일하게 서구화의 국가노선을 정립하였을 뿐만 아니라 성공적으로 달성하였다. 그리고 일본은 청일전쟁에서 아시아 태평양전쟁에 이르기까지의 전 기간에 걸쳐 서구와 함께 제국주의의 일원이 되어 서로 경쟁하였다. 이러한 과정에서 “제국 일본”의 국가이상은 다양한 문화매체를 통해 전파되고 강화되었다. 특히, 신문, 잡지 등의 활자 미디어는 다른 어떤 문화매체보다도 조기(早期)에, 체계적으로, 광범위하게 영향을 미쳤다. 뿐만 아니라, 신문, 잡지의 유통과정은 이른바 “독서국민”의 탄생과 이를 가능케 하는 소프트웨어로서의 철도망과 도로망의 구축이라는 제국 일본 국가형성기의 국가이상까지도 포함하고 있다. 본고는 신문, 잡지가 문화매체로 각광을 받게 되는 과정을 정리한 후, 특히 신문을 중심으로 하여 활자 미디어가 수행한 국가이상 전파자로서의 역할 등에 대해 분석하고 있다.A journey to modernize Japan is said to be as same as westernize itself. Japan is the only one among the “non-western” countries not only has taken a path to westernize but has successfully became a westernized country in a rapid way. Also, as a member of imperialism, Japan has competed with the West during the whole period of the Sino-Japanese War and the Asia-Pacific War. In the process, their ideal type of nation, “Japanese imperialism”, has been disseminated and strengthened through various kinds of the culture media. Particularly, the print media like newspapers and magazines had a profound impact on diffusing the concept of imperialism more extensively, systematically, and faster than any of other culture media did. Moreover, a distribution process of newspapers and magazines enables the nation to create so-called “reading public” and even includes a national goal in their formative period of imperialism. The national goal towards imperialism was to build a software system which contains a railroad and road network so that it leads to make it possible to be “reading public.” This article first discusses how papers and magazines have been highlighted as representative culture media and then, analyzes a role of the print media as a distributor of the national goal, especially focused on newspapers.