본 연구에서는 한류의 현황과 위치를 파악하고, 향후 성장가능성과 발전 방향을 모색하고자 일본 현지 소비자들을 대상으로 그들의 소비 행태를 파악하였다. 구체적인 분석을 위하여, 우선 일본인들의 전반적인 대중문화상품소비실태를 분석하였으며, 한국 일본 미국 드라마의 이미지 비교를 통해 각국 드라마 상품의 특성을 밝히고, 일본인의 국제문화교류에 대한 인식을 검토하였다. 그 결과 한국 드라마는 자국 상품에 이어 제2의 대안으로 떠오르고 있어, 일본 소비자들에게 상당히 일반화되었음을 알 수 있었다. 특히 한국 드라마의 선전은 단순히 ‘겨울연가’의 영향에 의한 것이 아니라, 최근 새로운 한국 드라마에 흥미를 갖고 몰입하는 인구가 늘어났기 때문으로 풀이되어, 향후 한국드라마의 성장 가능성을 더욱 밝게 하였다. 한국 드라마는 미국이나 일본과는 차별화되는 정서적인 이미지가 강하게 나타나, 본래 이러한 취향을 가진 일본 중년 소비자층에게 어필하였던 것으로 분석되었다. 한국 드라마를 선호하는 집단은 비선호집단보다 한국이나 동양문화에 대해 공통점을 많이 인지하고 한류의 지속가능성에 대한 믿음이 높게 나타났다. 본 연구를 통하여 일본 내 한류는 단순한 붐이 아니며, 한류 소비자들은 이제 혁신자나 초기 수용자 수준을 지나 초기다수자나 후기다수자의 단계로 넘어가고 있음을 확인하였다. 또한 신규 소비자 증가 및 이들의 강력한 브랜드 로열티는 한류의 지속적인 발전의 기반이 될 것으로 예측되었다.This research grasped their consuming behavioral pattern targeting local people in Japan with the aim of grasping the present situation and position of the Korean Wave, and looking into the future possibility of its growth and developmental direction. For the purpose of detailed analysis, first, this research understood the real condition of the general popular culture product consumption of the Japanese people, made clear the characteristics of TV dramas from various countries through image comparison of the dramas produced by Korea, Japan, and the USA, and examined Japanese people’s consciousness of international culture exchange. As a result, the Korean dramas are emerging as the second alternative followed by its products, which suggests Korean dramas are considerably generalized to the Japanese consumers. Particularly, the successful publicity of Korean dramas is not just affected by the drama “Winter Sonata”; rather, it could be interpreted as the increased number of population who are immersed in the newly released Korean dramas with interest, shedding more bright light on the possibility of growth of the Korean dramas in the future. The Korean dramas smack of strong emotional image that is differentiated from those from the USA and Japan; thus, it is analyzed that the Korean dramas can appeal to the middle-aged consumer group in Japan who originally has such a taste. In addition, it was found that the group favoring the Korean dramas is more cognizant of the common points of Korea or the Eastern culture than non-favoring group of the Korean dramas, and they show a high belief in durability of the Korean Wave. This research confirmed that the Korean Wave in Japan is not simply a boom, but it is going toward the stage of early majority or late majority beyond the level of its innovator and early adapter. Besides, it is estimated that the increase in the number of new consumers and their powerful brand loyalty will be a basis of continuous development of the Korean Wave.