본 연구는 직업평가사의 자격 구분과 자격 교부 및 양성 교육과정 개발을 위한 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해, 미국 직업적응 및 직업평가사 인증위원회의 자격기준 및 직업평가전공 교육과정을 고찰하고 국내에서 직업평가를 수행하고 있는 전문가 104명을 대상으로 직업평가사 자격구분과 자격교부 방안, 양성 교육과정에 관한 조사와 자문회의를 실시하였다. 연구결과, 직업평가사 자격구분에 있어 직업재활전공과 관련전공의 구분, 연수와 경력의 충족 조건 등을 제시하였고, 자격교부에 있어 자격관리위원회의를 구성하여야 한다는 방안을 제시하였다. 양성 교육과정에 있어 필수이수과목과 선택이수과목을 도출하여 제안하였다. 직업평가사 자격 구분과 교부 및 양성 교육과정에 관한 연구결과는 직업평가사 자격증 제도 마련에 활용이 가능할 것으로 기대되며, 직업평가사의 전문성 확립에 기여할 것으로 생각된다.The purpose of this study was to explore and develop standards and procedures for educational training and certification program in vocational evaluation. Standards and procedures for certification in vocational evaluation approved by the Commission on Certification of Work Adjustment and vocational Evaluation Specialists (CCWAVES) and academic curricula specialized in vocational evaluation in United States were reviewed for this study. 104 vocational evaluation practitioners completed a survey of (1) criteria for eligibility, (2) procedures to issue certifications, and (3) the educational training program for vocational evaluation specialists. In addition, input from the expert panel of the advisory board meetings was collected.
The results suggest that the eligibility criteria needs to address the distinction between a degree in vocational rehabilitation and a degree in a related field and to address the procedure of acceptable internship/employment experiences. Further, the results indicate a need for a standard and credential committee to issue certifications for vocational evaluation specialists. The results also suggest that specific descriptions for required and elective courses should be included in the educational requirements and accreditation process. An implication of this study is the need for a certification program for vocational evaluation and development of professional identity for vocational evaluation specialists.