2000년대 이후 컴퓨터의 보급으로 인터넷이 확산되었으며 이에 따라 만화도 컴퓨터상에서 구현되기 위해
디지털화 되었다. 기존만화와 같은 형식을 그대로 디지털로 옮긴 CD만화, 0세대 디지털 만화를 시작으로,
1세대 스캔만화, 2세대 스크롤 만화, 3세대 기존의 웹툰, 4세대 멀티미디어 플랫폼에 따른 맞춤만화로 구분할 수
있다. 스마트폰, 태블릿 PC등의 하드웨어가 생겨나면서 이동성(mobilyty)이 강조되어 각각의 플랫폼에 맞는 맞춤
만화를 개발하여야 한다.
본 논문에서는, ‘노트북, E-Book을 위한 단행본만화형식’의 맞춤만화와 ‘태블릿 PC, 스마트폰을 위한 웹툰(모바
일툰) 형식’의 맟춤만화를 제시한다. 단행본만화형식의 개발전략을 위한, 국내 전자책 제조업체와 연계된 E-Book
전용 온라인 시장과, 번들형식의 ‘잡지만화시장’이 형성되어야하며, 웹툰만화형식의 개발전략을 위해 무선인터
넷, 네트워킹을 활용한 웹툰의 미래형 전략이 필요하다.With extending of distribution of computers and propagating internet since 2000, comics have
been digitized to be embodied on computers. Starting with the digital comics in the zeroth
generation, so-called CD comics which are copied in the same form of existing comics and moved
to digital, we can separate the scan comics in the first generation, the scroll comics in the second
generation, the existing webtoon in the third generation, and the customized comics according to
the digital platform in the fourth generation. it is needed to develop the customized comics according
to the digital platform because hardwares as like Smartphones, Tablet PCs have been introduced,
and so mobility is emphasized.
In this paper, I propose customized comics in the form of a comic book for laptop computers and
E-books, and of webtoon(mobile animation) for tablet PCs and Smart phones. The on-line markets
for E-book only, which is connected with domestic E-book manufacturers and the markets for comic
magazines should be encouraged to establish the development strategy of the form of a comic
book. Moreover, the future plan for webtoon on wireless internet or networking is needed to establish
the development strategy of the form of web animation.