본 연구의 목적은 유아의 정서지능 증진을 위한 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램의 효과를 검증하는 것이다. 본 프로그램은 Mayer와 Salovey의 정서지능 모델을 기초로 하여 여성가족부에서 제시한 표준보육과정의 사회관계영역의 내용 및 199명의 교사와 부모를 대상으로 실시한 프로그램에 대한 인식 및 요구도 조사 결과를 반영하여 개발되었다. 본 프로그램은 16차시의 활동으로 구성되어 있고 유아들의 관심과 흥미를 유발하기 위해 매차시마다 신체, 음악, 미술, 문학 등 다양한 매체를 활용한 활동으로 구성하였다. 본 프로그램의 효과를 검증하기 위한 연구대상은 서울과 경기도에 위치한 4개 어린이집에 다니는 만3세, 4세 유아 78명이다. 본 프로그램에 참여한 유아(실헙집단)는 37명이고, 참여하지 않은 유아(통제집단)는 41명이다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 공분산분석(ANCOVA)을 이용하여 분석하였다. 연구결과, 개발된 프로그램은 유아의 정서지능을 증진시키는 데 효과적인 것으로 나타났다.The purpose of this study was 1) to develop program for nurturing children's emotional intelligence and 2) to examine the effects of such a program. First, a program was developed based on Mayer and Salovey's Emotional Intelligence model, the standard Edu-care curriculum of the Ministry of Gender Equality and Family in Korea, and surveys on emotional intelligence programs from both parents and teachers. The program consists of 16 sessions. Each session includes various activities for motor skills, music, art, and literature. Second, 78 children in Seoul and Kyounggi province participated in this study in order to test the effects of the program. Thirty-seven children in an experimental group joined in 16 sessions of the program for 8 weeks, and 41 children in a control group did not take part in the program. Our analysis of covariance(ANCOVA) indicated that experimental group displayed higher levels of emotional intelligence compared to the control group in the post-test, supporting the argument that the program has an effect upon children's emotional intelligence.