지난 수십 년간 신자유주의적 지구화는 인간의 일상생활부터 사회구조까지 사회의 모든 영역에서 큰 변화를 가져왔다. 이러한 변화는 문화의 여러 영역에서도 포착되는데, 문화적 가치 측면에서 보호받아온 영화가 시장으로 편입되어 철저하게 경쟁과 자본의 논리에 의해 작동하게 된 것이 바로 그것이다. 이 과정에서 한국 영화산업은 지구화, 지역화 그리고 민족주의라는 다층적 구조를 횡단하며 내적으로는 메이저 중심의 독과점 체제를 구축하였고, 외적으로는 이익을 좇아 해외시장을 공략하게 되었다. 이 논문은 이러한 상황에서 한국 영화의 문제점과 한계를 2000년대 이후의 한국 영화 신자유주의 체제화 과정 탐색을 통해 분석하고 있다. 특히 본고는 영화산업내외의 다양한 주체[산업, 정책(국가), 관객, 텍스트]들의 관계분석을 통해 한국 영화산업이 어떻게 신자유주의화되었는지를 정리하고, 거시적으로 현 체제의 한계를 극복하기 위한 방안을 고민해보고자 한다.Over the last decades neo-liberal globalization has transformed many aspects of society: from the everyday lives of individuals to social structures. It is within culture that we can discover the scale of change at a global level. Film is undoubtedly one element of culture that has become incorporated into the sphere of market through the logic of free-competition and capitalism. In this process the Korean film industry is located within the multilayered structures of globalization, regionalization and nationalism, and crosses the boundaries of all three. As a result, the Korean film industry has been domestically colonised by the monopoly of some major companies (CJ, Orion, Lotte) and has also aggressively moved into foreign markets in its pursuit of profit. Given this situation, this article aims to analyze the problems and limits of the Korean film industry by tracing its history since 2000. In particular, this work focuses on the complex relationship between various subjects (industry, policy, audience, and text) in the neoliberalization process of the Korean film industry. By doing this, this research hopes to provide effective alternatives to overcoming the limitations of the current Korean film industry at a macro level.