이 연구는 2006년 발표된 BBC의 ‘창조적 미래’ 전략의 검토와 중간점검을 통해 다매체·다채널의 디지털 시대 공영방송의 목표와 철학, 딜레마를 논의한다. 이로써 프로그램의 공익성과 경영의 효율성을 동시에 추구해야 하는 공영방송의 딜레마를 안고 있는 BBC가 제시한 미래 생존 전략의 현주소와 성과, 당면 과제와 시사점을 검토했다. 2010년 발표된 BBC 트러스트의 중간보고서를 중심으로, 현지 언론보도와 인터뷰 내용 등을 참고하고, BBC 웹사이트와 보도자료, 정부 정책문, BBC 웹사이트, 규제기관 오프콤 보고서 등의 문헌을 분석하며, BBC 디지털 채널 편성의 양적 내용 분석 방법론을 이용했다. 연구 결과, 전략의 근간이 되는 ‘더 작은 BBC로’, ‘양질의 콘텐츠로 역량 집중’, ‘디지털 시대의 대비’는 비교적 성공적으로 이행되고 있으며, BBC의 교육, 정보 전달, 오락이라는 방송 철학의 본질은 변하지 않은 채 진화하는 것으로 나타났다. 대시청자 관계에서 시청자를 참여자로 인식하는 사고의 전환, ‘360도 접근 방식’을 통해 ‘기존 방송 개념을 초월’한 맞춤형 온 디맨드 서비스 제공, 경영의 효율성과 투명성 극대화를 위한 노력 등은 사고와 문화, 구조를 개혁하려는 BBC의 의지를 보여준다. 그러나 ‘양질의 콘텐츠로’ 선택적 역량
집중이라는 부분에서 여전히 채널 간 콘텐츠의 차별화, 특히 최근 논란이 되고 있는 디지털 채널 BBC3와 BBC4의 운영상 효율성에 문제가 있는 것으로 나타났다. 이는 BBC 트러스트의 중간보고서에서 취약하게 다루어진 부분으로, 내용 분석 결과 BBC3는 지나친 상업성, BBC4는 BBC2와의 차별화 부족이라는 공영방송의 딜레마 문제를 안고 있음이 드러났다. BBC의 사례는 최근 국내의 수신료 인상 논란에 대해, 수신료 인상은 투명한 경영과 개혁을 위한 부단한 노력으로 수신료 수입을 정당화해야 하는 의무를 필연적으로 동반한다는 교훈을 준다. 이 연구는 BBC가 새로운 미디어 환경이라는 위기를 기회로 삼아 개혁과 진화를 계속할 것이라고 결론을 내린다.This study examines the performance and implications of BBC’s ‘Delivering
Creative Future’ strategy, unveiled in 2006. There have been a number of
researches and debates about the dilemma and the steady demise of the
public service broadcasting in the multi channel digital era. The world’s oldest
public service broadcaster BBC, once described as Britain’s gift to the world
in the 20th century, has been developing the survival strategy, balancing its
public service obligations and efficient management. This study considers the
way in which the old ‘Reithian’ manifesto ― to educate, to inform and to educate ― has been redefined in this process. The key to ‘Delivering Creative
Future’ is ‘Smaller BBC, focused on quality, ready for digital’ and this study
analyses these aspects, through literature review, contextual analysis and
quantitative analysis, based on BBC documents, press releases, BBC web
sites and blogs, government policy documents, BBC Trust publications and
Ofcom reports from 2003 and 2010. In particular, BBC Trust’s 2010 Strategy
Review and Initial Conclusions have been analysed in depth and it was found
that there was insufficient discussion and evaluation of BBC digital channels. It is therefore hoped that the original findings and discussion in this study
regarding BBC3 and BBC4 will fill this lacuna and shed light on the debate
about future of those two channels and BBC’s overall contents strategy. It
concludes that the above strategy has been carried out successfully in terms
of providing ‘value for money’ for licence fee payers through setting on
example on pay and increasing transparency. A particular success turns out to be BBC’s iPlayer; however, on the other hand, providing ‘high quality, public service contents’ and differentiation between various channels are the
immediate challenges.