본 연구는 일본, 중국, 미주/구주, 동남아시아 관광객대상으로 농촌관광 체험활동 선호도와 참여의향간의 관련성을 파악하고자 하였다. 연구결과는 농촌관광 참여를 높이기 위한 효과적인 농촌관광 상품개발 전략 수립의 방향을 제시하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 농촌관광 체험활동 선호도의 요인분석 결과 농촌생활체험, 기타활동체험, 전통문화체험, 음식문화체험, 자연생태체험 등 5개 요인이 도출되었다. 둘째, 국적에 따른 농촌관광 체험활동 선호도를 분석한 결과, 농촌생활체험, 기타활동체험, 전통문화체험, 자연생태체험에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 농촌생활체험은 중국이 가장 높았고, 기타활동체험은 중국, 동남아시아와 미주/구주, 일본의 순이었으며, 전통문화체험은 미주/구주와 중국이, 자연생태체험은 중국, 동남아시아, 미주/구주 순으로 높게 지각하는 것으로 나타났다. 마지막으로 농촌관광 체험활동 선호도와 농촌관광 참여의향의 영향관계를 분석한 결과 통계적으로 유의한 영향관계가 있음이 밝혀졌다. 기타활동체험, 전통문화체험, 자연생태체험이 참여의향(전반적 참여의향, 농촌에서의 여가의향, 체험활동 참여의향)에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 농촌생활체험은 체험활동 참여의향에만 영향을 미치는 것으로 나타났다.This study examined foreign tourists's preferences toward Korea rural tourism hands-on activities and their intention to participate in the activities. A total of 316 sample was collected from four different groups of foreign tourists(i.e., Americans/Europeans, South-East Asians, Japanese and Chinese) at four famous tourist destinations in Korea from October to November 2010. Results of a factor analysis yielded to five different dimensions of rural tourism hands-on activities(i.e., agritourism, other activities, experiencing traditional culture, trying foods, eco-tourism) Results also found significant differences in preferences toward rural tourism hands-on activities by nationality and level of rural tourism experience. Lastly, results showed that the preference influenced on the intention to participate. Findings from this study suggest the importance of promoting unique traditional Korean culture for foreigners to attract them to rural tourist areas.