This study examines the behavior of firms with respect to the systematic intraday timing of the release of management forecasts. In particular, this study tests the hypothesis that good news is more likely to be released when the security markets are open, while bad news appears more frequently after the close of trading. According to analysis of 677 Korean cases on management forecasts from November 2002 to 2007, the results support the good news “during” and the bad news “after” hypothesis, similar to the case of earnings announcements.
This study also performs an information content analysis using daily stock price data to examine how differences in the timing of disclosures affects the magnitude of the response of stock price and the speed of price adjustment. The results suggest that the information disclosed after trading hours is reflected in the opening price of the following trading day. In addition, the magnitude of the response of stock prices to the disclosure of forecast information after trading hours is not significantly different from the magnitude of responses during trading hours. This indicates that managerial actions of disclosing bad news after trading hours in order to mitigate the effects on stock prices are not effective.호재정보를 공시하는 경영자는 투자자의 관심을 높이고 주가상승을 유도하기 위해 주식이 거래되는 장중시간에 발표할 유인이 있으며, 반대로 악재정보를 공시하는 경우에는 투자자의 관심과 주가하락을 회피하고자 주식거래가 종료된 장후시간에 발표할 유인이 있다. 본 연구는 공시시점 선택에 관한 경영자의 기회주의적 행태가 자발적 예측정보의 공시에 있어서도 유의하게 나타나는지를 살펴보고, 그에 따른 시장반응의 차별성을 분석하고 있다.
2002년 11월부터 2007년까지 공정공시를 통해 발표된 경영자 예측정보 677건을 분석한 결과, 경영자 예측정보가 나쁜 소식(bad news)일수록 거래가 종료된 이후에 발표되는 경향이 높아지는 것으로 나타났다. 다만 장후 공시에 대한 주가반응은 다음날 시가(open price)에 즉각 반영되는 것으로 나타났으며, 그 크기도 장중 공시에 대한 주가반응과 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 장후 공시를 선택하는 경영자의 행위가 주가관리측면에서는 효과적이지 않음을 의미하는 한편 우리나라의 증권시장이 비교적 효율적임을 시사하고 있다.