본 연구는 교육 프로그램의 전/후 차이를 민감하게 측정(반응)하는 검사의 반응 타당도를 통하여 GTI 타당성을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 교육적 처치로는 멘토링 프로그램을 구성하였고, 이를 지역 기숙사에 거주하는 중학교 2학년 학생들 중에서 프로그램에 참석하기를 원하는 지원자 50명(남 28명, 여 22명)을 대상으로 실시하였다. 이 중 44명이 사전-사후 검사와 만족도 검사에 모두 참석하였다. 그 결과 GTI 검사 중 비전, 자기주도성, 창의성, 시민의식, 문화지능의 하위 영역 점수가 프로그램 이후에 유의하게 증가하였다. 또한 만족도와 GTI 검사의 상관관계를 확인한 결과 일부 영역에서의 점수 차이와 만족도간의 통계적으로 유의한 관계가 있었다. 이를 통해 GTI 검사가 글로벌 역량을 기르는데 도움이 되는 교육 프로그램에 대해 민감하게 반응함을 제시하였다. 이는 GTI 검사가 교육을 통해 변화하는 역량을 측정할 수 있는 타당성을 지니고 있음을 의미한다. 앞으로 GTI 검사를 통하여 인재 육성된 프로그램의 효과성을 측정하는데 활용되기를 기대한다.The purpose of this study is to validate GTI (Global Talent Indicator) by checking the response of GTI to mentoring program for improving intra-individual competencies. Subjects are 50 middle school students (male = 28, female = 22). Among them, only 44 students complete pre-test, post-test, and satisfaction form. As a result, the score of some sub-indicators including Vision, Self-Directedness, Creativity, Citizenship, and Cultural Intelligence increase significantly after implementing mentoring program. Also, the correlation coefficient between satisfaction and post-test is higher than that between satisfaction and pre-test. These results show that GTI is sensitive to score change by programs for developing intra-individual competencies. It means that GTI can be used to detect changes by educational treatment for global competencies. Therefore, GTI is expected to utilize to identify effectiveness of program which will be developed for cultivating students` global talent.