서남해안의 옹기촌들이 주로 해안가를 중심으로 설촌되어 있다는 점을 전래지명과 흑산도 진리당 설화를 통해서 규명하고자 했다. 전래 지명으로는 주로 ‘점’, ‘독’, ‘옹’, ‘사기’, ‘백토’ 등의 접두어를 가진 마을들이 옹기를 굽던 곳인데 주로 서남해안지역을 중심으로 분포되어 있다. 특히 영암군, 해남군, 강진군을 중심으로 분포되어 있다는 점에서 이들을 거점지역이라고 할 수 있다고 보았다. 점촌의 생활을 간략하게 살펴보았는데, 옹기가마와 관련된 의례가 마을축제로 기능하고 있다는 점, 해안지역을 중심으로 점촌들 간의 혼인관계가 이루어졌다는 점 등을 살펴보았으며, 플라스틱 제품의 등장으로 점차 사양길에 들어 현재는 ‘공방’이라는 이름으로 명맥만 유지되고 있는 현상들도 살펴보았다. 대체로 서남해안 옹기의 특성은 옹기에 대한 호명방식과 파도와 물결 등 바다와 관련된 그림을 그리는 옹기 무늬를 통해서 짐작할 수 있다고 보았다. 흑산도 진리당 설화를 통해 영산강 혹은 섬진강을 통해 도서지역으로 옹기가 판매되었던 맥락을 추적해볼 수 있었다. 이렇듯 서남해 인근 내륙지역에 주로 옹기점이 분포했던 것은 바로 도서지역으로 판매와 밀접한 관련이 있음을 알 수 있었다.This study has its purpose on figuring it out by the transmitted place name and
the tale of Heuksando Jinri-dang that Onggi villages in the southwestern coast were mainly set up along the coast line.
Villages where have prefixes like ‘Jeom’, ‘Dok’, ‘Ong’, ‘Saki’, ‘Baekto’ etc are
places to make an Onggi and are mainly distributed in the southwestern region. Especially the study considers that Youngam, Haenam, and Gangjin counties are the base area of Onggi in that the villages are mainly distributed centering into three counties.
In addition, the study briefly looks into the life in Jeomchon where is a porcelain and brassware village. The results are as follows. First, the ceremony related with Onggi kiln has functioned as a village festival. Second, marital relations have been made among Jeomchons located in coastal area. Finally, according to the advent of plastic products, there is a phenomenon for Jeomchon to barely maintain its existence with the name of ‘Gongbang’.
The study analyzes that the general characteristic of the southwestern Onggi
could be inferred from the way of naming to Onggi and the drawing patterns related in the sea, for examples wave.
Finally, with the tale of the Heuksando Jinri-dang, the study could find out a
trace of selling Onggi to islands region by the Youngsan and Seomjin rivers. This could be an evidence that the distribution of Onggi spot in the inland area nearby the southwestern sea had a close relation with the products sale to the islands area.