이 논문은 국내 지상파 라디오방송 제작 전문가들이 라디오 포맷의 특성을 어떻게 인식하고 있으며, 라디오 포맷에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 탐색적으로 살펴본다. 이를 위해 지상파 라디오 현장에서 프로그램을 제작·진행·편성하는 20인의 전문가를 대상으로 심층인터뷰를 실시했다. 연구 결과, 지상파 라디오방송 제작자들은 포맷을 구성 틀이나 장르의 세부 형식 등으로 인식하고 있었으며, 제작 현장에서 라디오 포맷에 대한 개념이 명확하게 자리 잡지 않았음을 발견할 수 있었다. 라디오 진행자는 라디오 포맷에 가장 큰 영향을 주는데, 친밀성이라는 라디오 매체 특성상 진행자의 특성이나 퍼스낼리티가 포맷을 결정하는 경향이 강하게 나타났다. 라디오 제작 과정이 디지털화되면서 결과적으로 청취자 참여를 더욱 강화하는 방식의 포맷이 활성화되고 있음을 발견할 수 있었다. 제작자 심층인터뷰 결과, 공영방송과 민영방송 소속 제작자 간에 라디오 포맷에 대한 인식 차이는 크지 않았다. 이는 국내 지상파 라디오방송사 모두 청취율 부담에서 벗어나기 어려운 구조적 환경에 처해 있고, 그 속에서 새로운 라디오 포맷 개발의 어려움이나 라디오 진행자 의존도에 대한 인식을 서로 공유하고 있다는 것을 보여준다.This study attempts to explore the characteristics and the types of the radio
formats in Korea as a symptom of the transformation of new radio services.
Digital satellite radio, visible radio and internet radio as distribution channels are changing the traditional radio service environment as well as the listening habits. A new technology emerged to enable easier participation by and interaction with listeners at any time of day. This study conducted a series of in-depth interviews with 20 experienced radio producers, scripters and programming managers of major terrestrial radio broadcasters in Korea. First of all, this paper aims to explain the types and characteristics of radio formats in Korea. And it attempts to reveal to what extent and in what aspect experiences of new radio format are different compared to those of traditional radio. The analysis reveals that the radio listener’s listening habits are evolving into interactive and multimodal behavior. Also, radio program producers perceive the audience’s participations as the key point for the success of the radio program, and they want to use the new technology’s interactivity more in their programs. Finally, this paper aims to identify the current trends and the status of radio program production in Korea.