이 논문의 목적은 독일 음악이 민족 음악 중 하나라는 사실에 입각하여 독일 음악 이데올로기를 다시 생각해 보는 데 있으며, 이를 위해 이 논의의 기원을 고찰하였다. ‘문명’과 ‘문화’의 역사적 과정에 대한 노르베르트 엘리아스의 해명에 따르자면, 18세기에는 이 두 개념의 대립이 사회 내의 문제들에 국한되었다. 그러나 19세기에 와서 이는 발전된 서유럽 국가와 독일 사이의 국제적인 문제로 변모되었다. 즉 본 논문의 핵심 논지는 이 두 세기 동안 모든 독일적인 것들에 대해 가치 평가의 반전이 있었으며 독일 음악에 대한 담론 역시 이러한 반전을 반영하고 있다는 것이다.
베른트 스폰호이어는 독일 음악에 반전된 가치가 부여되게 된 구체적인 과정을 설파하였다. 그는 요한 세바스찬 바흐의 걸작들의 재발견을 음악에서의 고딕의 재평가와 결부시켰다. 이러한 재평가는 후세의 담론 중 ‘특수한 길’(Sonderweg)이라는 개념과 그 궤를 같이 한다. 이러한 역사적 흐름을 직시한다면 ‘순수’ 기악 음악의 우월성이라는 신화가 독일 민족의 우월성이라는 주장에서 파생된 것에 지나지 않음을 깨달을 수 있다.The purpose of this paper is to reconsider the issue of the ‘Ideology of German music’ in terms of the identity of German music as one of the national music. In order to achieve this, a historical survey of the origin of this issue is attempted. According to Norbert Elias’ clarification of the historical process concerning “civilization” and “culture,” the confrontation of these two concepts was restricted to the intra-social issues during the eighteenth century. In the nineteenth century, however, this became a international issue between the advanced western countries and German speaking area. The gist is that the about-face of the evaluation of the all things German had been take place during these two centuries.
Bernd Sponheuer mapped out the corresponding process of attributing upside-down value to the German music. He defined the rediscovery of Johann Sebastian Bach’s masterpieces in terms of Gothic in music. During the discourse, the concept of “Sonderweg(special path)” is inevitably evoked. The myth of the superiority of “pure” instrumental music, therefore, is non other than the contention of the superiority of the German nation.