본 논문의 목적은 이고르 스트라빈스키의 신고전주의적 경향은 작품 별로, 그리고 작품의 맥락에 따라 다양한 범위에서 표현될 수 있다는 킬리언-길버트의 논지를 시발점으로 삼아 스트라빈스키의 신고전주의 피아노 작품 중 소나타 형식을 모델로 한 ≪피아노 소나타≫와 ≪두 대의 피아노를 위한 소나타≫를 선택하여 소나타 형식이 전통으로부터 스트라빈스키만의 고유의 스타일로 수용되어 확장되는 과정을 조성, 형식과 구조, 주제와 동기의 발전 과정에 중점을 두어 논의하는 것이다. ≪피아노 소나타≫와 ≪두 대의 피아노를 위한 소나타≫에서 신고전주의 경향은 소나타 형식의 기본요소라는 전통의 수용으로부터 시작되었다. 기존의 조성 체계는 현대 화성 어법과 절충되는 과정에서 ‘조중심’으로 대체되었으며 스트라빈스키가 보다 면밀히 주목한 것은 1 · 2주제의 구상과 발전과정이었다. 두 작품의 제시부에서 등장하는 1 · 2주제는 대조적 기능보다는 주제 간의 상호 관계성을 바탕으로 구상되었다. ≪피아노 소나타≫ 1주제의 성부 진행과 2주제의 악구 구조에서 드러나는 불연속성과 불규칙성은 신고전주의적 경향이 스트라빈스키만의 독특한 방식으로 표현된 예이며 ≪두 대의 피아노를 위한 소나타≫에서는 악장의 구조, 조중심 체계에 적용된 ‘균형’과 ‘대칭’이라는 고전시대 이념을 통하여 드러났다. 이와 같이 ≪피아노 소나타≫와 ≪두 대의 피아노를 위한 소나타≫는 동일 악기와 형식을 매개체로 하는 작품이지만 신고전주의적 경향은 작품 구상과 추상적 개념의 적용을 통하여 다각적으로 표현되었다.The purpose of this paper is to reexamine Igor Stravinsky’s neoclassic piano works, Piano Sonata(1924) and Sonata for Two Pianos(1943-44), with reference to the traditional sonata form and its reestablishment. His neoclassic tendency begins with the use of the elements of the traditional sonata form, such as the division of sonatas into three distinct sections, and the first and second themes in the exposition. However, the use of the elements of a sonata does not imply merely a return to the earlier musical eras. His first movements of Piano Sonata and Sonata for Two Pianos are characterized by disproportion in the development, and the lack of modulating elements, which results in a relatively short development. Furthermore, he not only replaces the tonality with a tonal centricity, but also manipulates the voice-leading line and phrase structure, which creates a sense of discontinuity and irregularity. Other distinctive features of neoclassic tendencies are the balance and symmetry in the structure of the movement as well as the tonal centricity, which are applied abstractively.