본 연구는 스마트TV 도입에 따른 규제적 차원의 주요 쟁점과 그에 따른 규제정책방향을 제시하는 데 목적이 있다. 스마트TV는 범용 인터넷망을 통해 OS 기반의 TV수상기로 방송프로그램을 포함한 다양한 콘텐츠를 제공하는 서비스로서 기존 방송법과 통신법의 규제를 적용하기 어려운 융합서비스의 성격을 갖고 있다. 따라서 향후 스마트TV사업자에 대한 지위 및 역무 규정과 국내 사업자와의 규제 형평성에 대한 이슈가 제기될 가능성이 높다. 본 연구는 이와 같은 현상을 좀 더 구체적으로 파악하기 위해 스마트TV사업자의 법적 개념 정립, 기존 방송사업자와의 관계 정립, 향후 스마트TV 규제방향, 양방향광고 및 데이터방송 등에 대한 해외사업자와 국내사업자의 규제 역차별 등을 연구대상으로 설정하였다. 연구결과에서는 이들 쟁점에 대해 기존 법규제의 문제점과 한계 지적하고 그에 따른 개선방향은 무엇인지 제시하였다.This study had focused on issues and the direction of regulation in the process that Smart TV was introduced in a domestic broadcast market. Smart TV has character of the convergence service that is hard to apply regulation of the existing broadcast act and telecommunication act as service to provide various contents that included a broadcast program on a TV device OS-based through Best-Effort networks. Therefore, the possibility that an issue regarding the role and status of Smart TV operators and the regulation equability with a domestic broadcast operators and global media operators is raised. This study set up the regulation reverse discrimination of an operator abroad and a domestic operator to the study objects in order to apprehend concretely further this phenomenon. It were included in order to solve this issue that the legal concept of Smart TV operator and relation with the existing broadcasting operator, the future regulation direction of a Smart TV, interactive advertisement, data broadcasting. It were presented that the problem and limit of existing legal regulation and legal alternatives at the result of research.