본 연구의 목적은 시장개방화로 인한 국내ㆍ외 대형 유통업체들이 대거 국내 시장에 진출함으로써 전통시장들은 점차로 그 설자리를 잃어가고 있는 현실에서 관광특구로 지정된 동대문시장 방문객을 대상으로 IP 분석을 통해 전통시장의 관광목적지로서 매력속성을 평가하기 위해 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다.
둘째, IPA 격자 평가결과, Ⅰ사분면에 속하는 변수는 전통시장 매력 중 「편의성」, 「정감성」, 「먹거리」, 「편리성」의 4개 변수로 나타났는데, 이 부분은 중요도와 성취도가 모두 높기 때문에 현재의 수준과 같은 지속적인 관심을 유지할 필요가 있는 영역이다.
셋째, Ⅲ사분면에 속하는 4개 속성 즉, 「체험성」, 「고유성」, 「신기성」, 「교육성」변수로 나타났다. 이들은 중요도와 성취도가 모두 낮으므로 이들에 대해서는 가능한 현재 수준 이상의 과잉노력을 지양하는 것이 바람직할 것으로 보인다.This study is aimed to find out attributes of tourist attractiveness about Dongdaemun Market as a traditional market in Seoul. For this purpose, we reviewed the literature on a traditional market as tourist destination and tourist attractiveness, and then conducted an empirical analysis of Importance-Performance for visitors to Dongdaemun Market. The results are as follows.
Second, as for quadrant I (Keep up the Good Work) in assessing the results of IPA, attributes relating to 「 convenience 」, 「 warm and friendly emotion 」, 「 food 」, 「 accessibility 」 requires sustainable attention to enhance overall visitor satisfaction as key factors.
Third, quadrant III (Low priority) contains attributes that are both low in importance and performance. Factors with 「 experientiality 」, 「 authenticity 」, 「 novelty 」, 「 education」 are included in this category. For managerial implications, the attributes in quadrant III should not be a problem, as they are relatively unimportant. This rating implies that relatively fewer resources should be expanded in this low priority cell.