한국의 옴부즈만 제도에 관한 연구는 아직 초기 단계에 머물러 있다. 대부분의 연구는 옴부즈만 제도의 법적인 지위나 권한에 대한 것이며, 한국 지방자치단체에서 운영 중인 옴부즈만 제도를 분석한 연구는 거의 전무하다.
본 연구는 한국에서는 최초로 1997년에 시민옴부즈만 제도를 도입한 지자체(부천시) 사례를 중심으로 옴부즈만 제도의 운영 실태 및 발전방안을 분석하였다. 발전방안은 문헌연구와 부천시 옴부즈만 담당 공무원 및 자문위원들에 대한 심층인터뷰를 통해 도출되었으며, AHP(Analytic Hierarchy Process) 분석을 통하여 방안간 우선순위를 밝혀냈다. 분석결과 자체 조사권 및 권고의 실효성 담보, 시장의 관심과 지지, 자문위원회 운영의 실효성 제고가 높은 우선순위로 도출되었다.This study suggests some options to develop citizen ombudsman of Korean local government by literature review and in depth interview with members of citizen ombudsman advisory committee. And the article also aims to analyze priorities among 2 primary options and 6 secondary options by AHP method.
Major findings of the AHP analysis are as follows.
The first priority among options is to assure the effectiveness of advice and investigation right of citizen ombudsman. The support of city mayor is the second important option. And the third priority option is to activate the citizen ombudsman advisory committee.