이 글은 1988년 런던에서 열린 ≪프리즈 Freeze≫전을 통해 등장하여, 1990년대 국제미술무대에서 영국의 현대미술을 대표하는 미술가들로 빠르게 성장한 젊은 영국 미술가들(“Young British Artists”, 이하 yBa)의 등장과 국제적 부상(浮上)에 대한 문화사회학적 연구이다. 당시 yBa의 성공은 ‘yBa 현상(phenomenon)’이라 불릴 만큼 이례적인 ‘사건’이었다. 그런데, 이들의 부상은 미술작품의 질적 가치에 의해서만이 아니라, 1990년대 영국의 정치ㆍ경제 및 미술계의 상황 변화와 같은 복합적인 요인에 의해서 가능하게 된 것이었다. 이 글에서는 yBa의 등장과 부상에 영향을 준 영국의 사회 및 미술계의 구조적 변화와 yBa 현상을 피에르 부르디외(Pierre Bourdieu, 1930-2002)의 문화사회학을 바탕으로 분석하여, yBa 현상이 내포하고 있는 의미를 고찰하고자 한다.
yBa가 등장했던 1980년대 말 영국사회는 1970년대 중반에 시작된 경제 불황으로 인해 급격한 정치ㆍ경제적 변화를 겪었다. 1979년에 집권한 보수당 정부는 경제위기를 해결하기 위해 시장원리를 강조하는 신자유주의 정책을 실행하였다. 정부는 엄격한 긴축정책을 실시하면서, 문화예술계에 대한 지원을 축소하거나 삭감하였다. 그러나 1980년대 중반부터 영국의 경제상황이 나아지고 문화예술의 경제적 효과가 부각되면서, 정부의 문화예술에 대한 긴축 정책이 약화되기 시작하였다. 이러한 변화와 함께, 1989년 이후 세계미술시장의 불황으로 런던의 상업화랑들이 영국의 젊은 작가들에게로 관심을 돌렸고, 이 같은 상황에서 찰스 사치(Charles Saatchi, 1943- )라는 거대한 자본가이자 컬렉터가 젊은 영국 미술가들을 일종의 ‘투자’로서 지원하고 홍보하였다.
위와 같이 yBa의 성공의 배경에는 신자유주의의 흐름 속에서 구축된 영국 정부의 문화 정책과 정부 부처의 활동, 기업의 미술에 대한 자본 투자 그리고 런던 미술시장의 확장 등 미술계 외적 구조 변화가 있었다. 이것은 국립미술기관들과 상업화랑 등이 포함된 미술계 내의 변화와 병행되었다. yBa는 미술계 내ㆍ외의 구조적 변화로 인해 국제적으로 부상하게 되었던 것이다. 이러한 yBa 현상을 문화사회학적 관점에서 보면, 학생들이 직접 기획하고 진행했던 1988년의 ≪프리즈≫전은 기존의 미술계, 즉 미술의 장에 진입하기 위한 행위자들의 전략이었다. 그들이 등장한 후 1990년대 미술계를 둘러싼 사회의 장 안에서 이루어졌던 행위자들의 경쟁과 공모가 yBa의 성장을 도왔고, yBa는 미술의 장에서 우월한 위치를 점하게 되었다.
한편, yBa는 1990년대 영국의 신흥부르주아들과 컬렉터들이 yBa의 작품을 적극적으로 구매하고 홍보하면서 국제적으로 유명해졌다. 특히 yBa의 형성에 큰 영향을 준 사치의 경제자본을 통한 문화자본의 획득은 예술의 장 안에서 독점적 지위를 얻고자 투쟁하는 행위자들의 실천이라고 볼 수 있으며, yBa의 작품은 ‘구별’의 기호로서 선택되었다고 할 수 있다.
이상의 분석을 통해서 본 yBa 현상은 문화예술이 자본으로 몰입 및 환원되는 현상의 시작이었다고 판단된다. yBa의 부상과 병행된 영국 사회와 미술계의 변화는 다른 무엇보다도 행위자들이 자본을 추구하는 과정에서 일어났다. 이러한 경향은 오늘날 더욱 심화되고 있으며, yBa는 이 경향의 대표적인 사례였다. yBa의 등장과 국제적 부상에 대해 고찰한 본 논문은 yBa 현상을 연구하는 과정에서 사회구조 속에 있는 예술의 장 내부의 원리와 예술의 장이 외부의 장들과 관계 맺는 방식을 구체적으로 드러냈다는 점에 그 의의가 있다.This article is a cultural-sociological study about the appearance of “Young British Artists” who made themselves known at the exhibition Freeze in London in 1988. They became the artists representing British modern art in the international art world in the 1990s. The success of yBa, at that time, was an ‘event’ exceptional enough to be called the ‘yBa phenomenon’. Their popularity however, was due to not only the qualitative value of their artwork but also to complex factors such as the British political, economic, and art world scenes in the 1990s. Thus, the purpose of this study is to gain new perspectives on the yBa phenomenon by analyzing the yBa phenomenon cultural-sociologically and clarifying the structural changes in British society and the art world which influenced the appearance and rise of yBa.
When yBa appeared in the late 1980s, economic depression, which had started in the mid-1970s, had made British society undergo rapid political and economic changes. The conservative government of Prime minister Margaret Thatcher, who took the helm of state affairs in 1979, carried out a neo-liberalism policy emphasizing market forces in order to settle an economic crisis. Thus, the government drastically reduced its support to the culture and art world, rigidly executing a restrictive policy. From the mid-1980s, as British economic circumstances became better and the economic effects on culture and art were brought into relief, a restrictive policy toward culture and art started to be weakened. The British government prepared a policy for making London an attractive sightseeing city filled with culture and art, and also a center of the international art world. In these circumstances, Charles Saatchi, who was a huge capitalist and a collector, supported and carried the banner for yBa as a kind of ‘investment’.
As mentioned above, the success of yBa was due to external structural changes in the art world such as the culture policy of the British government established in the stream of neo-liberalism and activity of government ministries, thus resulting in the capital investment of enterprise in art and expansion of London’s art scene. This went hand in hand with internal changes occurring in the art world, including in national art institutes and commercial art galleries. The yBa group was on the rise internationally because of structural changes happening both inside and outside of the art world.
Looking at the yBa phenomenon from a cultural-sociological point of view, the Freeze in 1988, which was produced directly by students, was the strategy of an agent for entering into the existing art world. After their appearance, ‘agents’ competition and public subscription done in the field of society surrounding the art world in the 1990s helped the growth of yBa, and yBa took positions of superiority in the field of art.
On the other hand, yBa became famous internationally because newly risen British members of the bourgeois and collectors in the 1990s purchased and promoted yBa’s artworks. Analyzing the yBa phenomenon through Bourdieu’s cultural-sociological theory we can say that the purchases of these artworks by members of the upper class were largely based on the recognition that having yBa’s artworks would allow them the status of a cultural nobleman.
It is judged that the yBa phenomenon, seen through the above study and cultural sociological analysis, was the beginning of the phenomenon that culture and art were immersed in and restored to a capital. Changes in British society and in the art world, which went hand in hand with the rise of yBa, occurred in the course of agents’ pursuit for capital above all things. This tendency has deepened in these days and yBa was a representative case of this tendency. This thesis, which took a closer look at yBa’s introduction to and rise in the international art world, is meaningful in that it has revealed concretely a process where an internal principle of the field of art and the field of art itself in the framework of society formed a connection with an outside field in the course of studying the yBa phenomenon.